هزینه سفر به کیش چقدر است؟

جستجو در مجله گردشگری

راهنمای سفر 24 شهریور ، 1403 5 دقیقه

کیش یکی از محبوب‌ترین، جذاب‌ترین و البته لوکس‌ترین و گران‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است. جزیره کیش همواره به دلیل داشتن سواحل زیبا، آب‌های نیلگون خلیج فارس، هتل‌های مجلل و امکانات تفریحی متنوع، مورد توجه بسیاری از گردشگران سراسر کشور بوده است. به همین دلیل لازم است که بدانید هزینه سفر به کیش شامل چه مواردی می‌شود تا بتوانید بهترین برنامه‌ریزی را برای یک سفر لذت‌بخش داشته باشید.

اگر شما هم قصد دارید سفر به این جزیره زیبا را تجربه کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله سعی خواهیم کرد همه عوامل مؤثر بر هزینه‌های سفر به جزیره کیش را بررسی کنیم.

هزینه سفر به کیش با تور

آژانس‌های مسافرتی زیادی هستند که تورهای متنوعی برای سفر به کیش برگزار می‌کنند از تورهای لوکس گرفته تا تورهای اقتصادی‌تر. به طور کلی هزینه سفر به کیش با تور به عوامل مختلفی مانند مدت زمان سفر، درجه هتل، نوع پرواز، امکانات تور و از همه مهم‌تر فصل سفر بستگی دارد. تورهای کیش معمولاً 3 تا 5 روز هستند. هزینه‌ای که بابت تور کیش می‌پردازید شامل بلیت هواپیما، ترانسفر فرودگاهی، اقامت و بیمه مسافرتی می‌شود. برخی از تورها برنامه‌های مختلفی برای گشت شهری و بازدید از جاذبه‌ها و مراکز خرید کیش دارند که قطعاً بر هزینه تور تأثیر می‌گذارند.

اگرچه کیش در فصل تابستان بسیار گرم است اما اگر بتوانید با این شرایط کنار بیایید، هزینه به مراتب کمتری برای سفر به کیش خواهید پرداخت. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای کاهش هزینه سفر به کیش انجام دهید، این است که گوش به زنگ تورهای لحظه آخری بمانید.

طبق تعرفه سال ۱۴۰۳، هزینه سفر به کیش با تور از 5 میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به امکانات ممکن است تا ۲۰ میلیون تومان هم برسد.

اگر قصد سفر به کیش را دارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به مقاله «راهنمای سفر به کیش» در سایت ما مراجعه کنید تا اطلاعات جامعی درباره این جزیره پرطرفدار در ایران کسب کنید.

تصویری از جزیره کیش

تصویری از جزیره کیش

هزینه سفر به کیش با هواپیما

با توجه به این که کیش جزیره‌ای در دل خلیج فارس است، بهترین راه، سفر با هواپیما است. تقریباً از تمام شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، رشت و یزد می‌توان به‌راحتی با هواپیما به کیش سفر کرد. مدت زمان پرواز از تهران به کیش حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه است. مدت زمان پرواز از شهرهایی مثل اصفهان و شیراز به مراتب کمتر و مدت زمان پرواز از شهرهایی مثل مشهد و تبریز بیشتر از دو ساعت است.

اگر می‌خواهید هزینه کمتری برای سفر با هواپیما به کیش بپردازید، بهتر است روزهای وسط هفته را برای پرواز انتخاب کنید. سعی کنید آخرین انتخاب شما روزهای تعطیل و آخر هفته باشد. معمولاً قیمت بلیط‌ در روزهای پایان هفته و تعطیلات گران‌تر است. در حال حاضر یعنی در تابستان ۱۴۰۳، هزینه سفر هوایی به کیش از شهرهای مختلف به کیش حدود 3 تا 4 میلیون تومان است.

نمایی از فرودگاه کیش

نمایی از فرودگاه کیش

هزینه سفر زمینی به کیش

اگر اهل سفرهای ماجراجویانه هستید و یا ترجیح می‌دهید که در سفر برنامه منعطف‌تری داشته باشید، سفر زمینی به کیش را امتحان کنید. البته تا حدودی هزینه‌های سفر به این روش هم کمتر است اما باید خود را آماده کنید تا همه مراحل رسیدن به این جزیره را شخصاً پیگیری کنید.

هزینه سفر به کیش با قطار

همان‌طور که گفتیم از آنجا که کیش، یکی از جزایر خلیج فارس است، امکان سفر ریلی به آن وجود ندارد. با این حال می‌توانید از شهرهای مختلف با قطار خود را به بندرعباس برسانید و سپس از طریق بندر چارک یا بندر آفتاب خود را با شناورهای مختلف از جمله لنج‌ها به جزیره کیش برسانید.

در حال حاضر که در تابستان 1403 هستیم، هزینه‌ای که باید برای بلیط قطار از شهرهای مختلف به مقصد بندرعباس خریداری کنید، از حدود 380 هزار تومان شروع می‌شود و ممکن است تا 800 هزار تومان هم برسد. توجه کنید که قیمت بلیت قطار تا حد زیادی به نوع قطار بستگی دارد. البته توجه کنید که از بعضی شهرها مثل مشهد یا تبریز مسیر ریلی مستقیمی به مقصد بندرعباس وجود ندارد، پس ابتدا باید خود را به شهرهای دیگری مثل تهران و اصفهان برسانید و سپس عازم بندرعباس شوید.

 برای اینکه خود را از ایستگاه قطار بندرعباس به یکی از دو بندر گفته شده برسانید، معمولاً باید حدود 150 تا 450 هزار تومان (بسته به اینکه با تاکسی بروید یا اتوبوس) بپردازید.

یکی دیگر از شیوه‌های سفر با قطار به مقصد بندرعباس این است که از امکان حمل خودرو با قطار استفاده کنید. پس از آن می‌توانید با خودروی شخصی، خود را به یکی از آن دو بندر برسانید و سپس با لندیگراف وارد کیش شوید. متوسط هزینه‌ای که باید برای حمل خودرو با قطار بپردازید، حدود 1 میلیون تومان است که به شهر مبدأ بستگی دارد.

هزینه سفر به کیش با ماشین شخصی

یکی از راه‌های هیجان‌انگیز سفر به جزیره کیش، استفاده از خودروی شخصی است. اگر این روش را انتخاب کردید، ابتدا خود را به بندر آفتاب یا بندر چارک در بندرعباس برسانید و سپس با استفاده از لندیگراف، خودروی خود را به کیش ببرید.

برای برآورد هزینه سفر به کیش با خودرو شخصی باید مواردی همچون سوخت، عوارض جاده‌ای، هزینه لندیگراف و همچنین عوارض ورودی به کیش را در نظر بگیرید. از مزیت‌های این سفر نسبت به سفر هوایی می‌توان به صرف هزینه کمتر اشاره کرد اما باید بدانید که در عوض مدت زمان بیشتری را در مسیر رسیدن به این جزیره خواهید بود.

سعی کنید در درجه اول خود را به بندر آفتاب برسانید و از آنجا برای لندیگراف خودرو اقدام کنید. در نهایت اگر به هر دلیلی دسترسی به این بند ممکن نبود، به بندر چارک بروید. لندیگراف از بندر آفتاب حدود ۱.۵ ساعت و از بندر چارک حدود ۲.۵ تا سه ساعت طول می‌کشد.

یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی که باید برای سفر به کیش با خودروی شخصی در نظر بگیرید، هزینه حمل خودرو با لندیگراف است که در حال حاضر یعنی در تابستان ۱۴۰۳، حدود 3 تا 3.5 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

توجه کنید که برای برخی خودروها ممنوعیت ورود به جزیره کیش وجود دارد: مثل پراید، پیکان، تاکسی و وانت و همچنین خودروهای با عمر بیش از 10 سال.

تصویری از ورود و خروج خودروهای شخصی در کیش

تصویری از ورود و خروج خودروهای شخصی در کیش

هزینه سفر به کیش با اتوبوس

سفر به کیش با اتوبوس هم مثل سفر با خودروی شخصی فقط تا بندرهایی که مسیرهای آبی به این جزیره دارند، امکان‌پذیر است. برای اینکه سفر خود به کیش را با اتوبوس شروع کنید، بسته به اینکه شهر مبدأ کجاست، دو راه پیش رو دارید: با اتوبوس خود را به بندرعباس برسانید و یا با اتوبوس به شهرهایی مثل شیراز بروید و سپس عازم یکی از دو بندر آفتاب یا چارک شوید.

بسته به اینکه از چه شهری شروع به حرکت می‌کنید و نوع اتوبوس چیست، هزینه‌ای که باید بابت بلیت اتوبوس بپردازید، از حدود 400 هزار تومان شروع می‌شود و ممکن است تا حدود 700 هزار تومان هم برسد.

افرادی که از غرب یا شمال غربی ایران به کیش سفر می‌کنند، می‌توانند از بنادر عسلویه یا کنگان به بنادر چارک و آفتاب دسترسی پیدا کنند، اگرچه ممکن است نیاز به چندین مرحله تغییر اتوبوس داشته باشند. برای این منظور، ابتدا باید به شیراز سفر کرده و سپس به بنادر جنوبی بروید.

اگر مقصد اتوبوس شما بندرعباس بود، برای رسیدن به بنادر چارک یا آفتاب، می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. هزینه هر نفر با اتوبوس بین 150 تا 200 هزار تومان و هزینه هر نفر با تاکسی بین 250 تا 300 هزار تومان خواهد بود. برای استفاده از شناورهای دریایی از بندرهای چارک و آفتاب هم باید حدود 240 تا 250 هزار تومان به ازای هر نفر بپردازید.

هزینه سفر به کیش با کشتی

اگر روش زمینی را برای سفر به جزیره کیش انتخاب کنید، در نهایت باید از طریق بندرهای چارک یا آفتاب و از طریق مسیر دریایی خود را به کیش برسانید. اگر قصد داشته باشید خودروی خود را به کیش منتقل کنید، باید از لندیگراف استفاده کنید. اگر بدون خودرو به این بندرها آمده باشید، می‌توانید از کشتی‌های تندرو استفاده کنید. کشتی‌های متعددی این کار را انجام می‌دهند. در حال حاضر اطلاع دقیقی از هزینه کشتی‌های تندرو در دسترس نیست.

هزینه اقامت در کیش

هزینه اقامت بخش مهمی از هزینه‌های سفر به کیش است. هزینه اقامت در کیش بسته به نوع اقامتگاه، مدت زمان اقامت و فصل سفر بسیار متفاوت است. اگر قصد دارید در بهترین هتل های کیش اقامت کنید، باید هزینه بیشتری برای اقامت خود در نظر بگیرید. در کیش، گزینه‌های اقامتی متنوعی وجود دارد از هتل‌های لوکس تا هتل‌آپارتمان‌ها و اقامتگاه‌های ارزان‌تر. در ادامه حداقل و حداکثر قیمت‌های هر کدام را بررسی خواهیم کرد:

  • هتل‌های ۵ ستاره: متوسط هزینه‌ای که باید برای اقامت در این هتل‌ها بپردازید، به ازای هر شب از حدود 3 تا 4 میلیون تومان (هتل آرامیس پلاس) شروع می‌شود و تا حدود 6 تا 8 میلیون تومان (هتل ترنج و هتل بین‌المللی کیش) افزایش می‌یابد.
  • هتل‌های ۴ ستاره: متوسط هزینه‌ای که باید برای اقامت در این هتل‌ها بپردازید، به ازای هر شب از حدود 2 میلیون تومان (هتل آرامیس) شروع می‌شود و تا حدود 4 تا 5 میلیون تومان (هتل مریم و هتل لیلیوم) افزایش می‌یابد.
  • هتل‌های ۳ ستاره: متوسط هزینه‌ای که باید برای اقامت در این هتل‌ها بپردازید، به ازای هر شب از حدود 600 هزار تومان (هتل پارس نیک و هتل ریان قائم) شروع می‌شود و تا حدود 2 تا 3 میلیون تومان (هتل پارسیان) افزایش می‌یابد.
  • هتل‌های ۲ ستاره: متوسط هزینه‌ای که باید برای اقامت در این هتل‌ها بپردازید، به ازای هر شب از حدود 400 هزار تومان (هتل ستاره) شروع می‌شود و تا حدود 1 میلیون تومان (هتل ققنوس) افزایش می‌یابد.
  • سوئیت و ویلا: متوسط هزینه‌ای که برای اجاره این نوع از اقامتگاه‌ها برای هر شب باید بپردازید از حدود 700 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به امکانات ممکن است تا حدود 12 میلیون تومان هم بالا برود.

نمایی از یک هتل ۵ ستاره در کیش

    یکی از هتل های ۵ ستاره شهر کیش

    هزینه غذا در کیش

    همان‌طور که احتمالاً تا الان متوجه شده‌اید، کیش به طور کلی یک جزیره گران است، به طوری که برخی سفر به آن را جزء سفرهای لوکس می‌دانند؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید هزینه‌ای که برای غذا می‌پردازید، معادل هزینه‌ای باشد که در دیگر شهرها و نقاط ایران صرف می‌کنید. هزینه غذا در کیش به چند دلیل زیاد است: بیشتر مواد غذایی به این جزیره وارد می‌شوند و بنابراین با احتساب هزینه حمل و نقل می‌توان آن را توجیه‌ کرد. یکی دیگر از دلایل را می‌توان گردشگر پذیر بودن این جزیره در همه فصول سال دانست.

    اگر به خوردن غذاهای دریایی علاقه دارید، قطعاً یکی از بهترین جاهایی که می‌توانید از این غذاها لذت ببرید، جزیره کیش است. با اینکه هزینه غذا در کیش نسبتا زیاد است اما این به معنای این نیست که اگر بودجه محدودی داشته باشید، گزینه‌ای برای انتخاب نخواهید داشت. در این جزیره می‌توانید انواع غذاها از فست فود گرفته تا غذاهای محلی و دریایی را با هر بودجه‌ای تست کنید.

    در رستوران‌های لوکس کیش معمولاً حداقل قیمت غذاها از ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از یک میلیون تومان هم بالا می‌رود. در رستوران‌های متوسط و ساده‌تر به طور متوسط قیمت‌ها در بازه ۱۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هستند. اگر فست فود را انتخاب کردید، حداقل باید ۲۰۰ هزار تومان برای هر غذا صرف کنید.

    تصویری از رستورانی در کیش

    تصویری از رستورانی در کیش

    هزینه حمل و نقل داخل جزیره

    اگر در سفر به کیش خودروی شخصی نداشته باشید، برای تردد در این جزیره و دیدن جاذبه‌های گردشگری آن باید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و مینی‌بوس استفاده کنید. جالب اینکه هیچ اتوبوسی در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش وجود ندارد.

    تاکسی‌هایی که در کیش خواهید دید به دو رنگ سفید و زرد هستند. ورودی تاکسی‌های کیش در تابستان 1403، حدود 10 تا 15 هزار تومان است. معمولاً هزینه‌ای که باید برای تردد با تاکسی در کیش بپردازید، از 50 تا 75 هزار تومان متغیر خواهد بود.

    اگر خواستید هزینه کمتری صرف حمل و نقل درون جزیره کنید، بهتر است از مینی‌بوس‌ها استفاده کنید که در دو خط 1 و 2 خدمات‌دهی می‌کنند. نکته مثبت این مینی‌بوس‌ها این است که از ساعت 6 صبح شروع به کار می‌کنند و 12 شب مشغول به سرویس‌دهی هستند. به نظر می‌رسد حداکثر هزینه‌ای که برای جابجایی با مینی‌بوس‌ها باید بپردازید، حدود 10 هزار تومان است.

    عکسی از یک تاکسی در کیش

    عکسی از یک تاکسی در کیش

    هزینه تفریحات در کیش

    یکی از مهم‌ترین دلایل سفر به کیش را قطعاً می‌توان امکانات تفریحی جذاب و منحصربه‌فرد آن دانست که بعضاً امکان تجربه آن‌ها در هیچ کجای دیگر از کشور وجود ندارد. اگر قصد دارید از تفریحات این جزیره لذت ببرید، بهتر است به جدول زیر دقت کنید تا بتوانید برنامه‌ریزی دقیقی از هزینه‌ها داشته باشید:

    نام و قیمت تفریحنوع تفریح
    پارک آبی اوشن: ۱ میلیون و ۲۱۰ هزار تومانتفریحات آبی
    پاراسل: ۶۵۰ هزار تومانتفریحات آبی
    پدل بورد: ۲۲۰ هزار تومانتفریحات آبی
    غواصی: ۷۰۰ هزار تومانتفریحات آبی
    شاتل سواری: ۲۲۰ هزار تومانتفریحات آبی
    اسکوتر زیر دریایی: ۸۷۵ هزار تومانتفریحات آبی
    اسکوتر سی باب: ۸۹۰ هزار تومانتفریحات آبی
    اسنورکلینگ: ۶۵۰ هزار تومانتفریحات آبی
    اسکی روی آب: ۶۵۰ هزار تومانتفریحات آبی
    بنانا سواری: ۱۹۵ هزار تومانتفریحات آبی
    غواصی با دلفین: ۱۷۵ هزار تومانتفریحات آبی
    فلای بورد: ۸۷۰ هزار تومانتفریحات آبی
    قایق‌های بادبانی کاتاماران: ۳۲۰ هزار تومانتفریحات آبی
    کایاک سواری: ۶۵۰ هزار تومانتفریحات آبی
    جت اسکی: ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانتفریحات آبی
    گشت دریایی خصوصی: ۷۶۳ هزار تومانتفریحات آبی
    پارک دلفین‌ها: ۸۵۰ هزار تومانتفریحات غیر آبی
    آیس رینک میکامال: ۷۵۰ هزار تومانتفریحات غیر آبی
    بامپر کار: ۵۵۰ هزار تومانتفریحات غیر آبی
    موزه مادام میرور: ۳۳۰ هزار تومانتفریحات غیر آبی
    هتل زامبی: ۳۵۰ هزار تومانتفریحات غیر آبی
    پارک برفی پنگوئن: ۷۰۰ هزار تومانتفریحات غیر آبی
    تله کابین میکامال: ۳۳۰ هزار تومانتفریحات غیر آبی
    کمبو تم پارک سنتر و سفر به دور دنیا: ۸۰۰ هزار تومانتفریحات غیر آبی

    نمایی از اوشن پارک کیش

    نمایی از اوشن پارک؛ یکی از تفریحات کیش

    هزینه خرید در جزیره کیش

    یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به کیش، گشت و گزار در مراکز خرید این جزیره است. اگر واقعاً قصد خرید دارید، باید بدانید که هزینه خرید در مجتمع‌های خرید این جزیره بالا است و حتی شاید بیشتر از هزینه‌ای که باشد در شهرهای بزرگی مانند تهران صرف می‌کنید. با این حال بهترین مراکز خرید کیش را می توان مروارید، مریم، ونوس، زیتون، پانیذ، پردیس و مرجان دانست. اگر هم قصد خرید دارید ولی بودجه زیادی ندارید، بهتر است بازارهای محلی کیش مثل بازار عرب‌ها یا بازار صفین و بازار زیتون را امتحان کنید.

    تصویری از مرکز خرید میکا مال کیش

    تصویری از مرکز خرید میکا مال کیش

    هزینه اجاره ماشین در جزیره کیش

    اگر با ماشین شخصی سفر نکردید و دوست ندارید از وسایل حمل و نقل عمومی هم استفاده کنید، می‌توانید برای جابجایی‌های خود یک خودرو اجاره کنید. برای اجاره خودرو در کیش باید حدود 10 میلیون تومان به‌عنوان ودیعه بپردازید و سپس به ازای هر روز حدود 2 تا 2.5 میلیون هزینه کنید.

    هزینه سفر به کیش از شهرهای پرطرفدار

    همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، هزینه سفر به کیش به عوامل متعددی بستگی دارد که مبدأ سفر یکی از آن‌ها است. به همین منظور در ادامه مروری بر هزینه‌های سفر به کیش از شهرهای پرطرفدار خواهیم داشت.

    هزینه سفر به کیش از تبریز

    در حال حاضر که در تابستان 1403 هستیم، بسته به اینکه چه توری را با چه امکاناتی انتخاب کنید باید هزینه‌ای بین 7.6 میلیون تومان تا 14.5 میلیون تومان برای سفر به کیش از تبریز بپردازید.

     هزینه سفر دریایی از قشم به کیش

    برای اینکه بتوانید خود را از راه دریا از قشم به کیش برسانید، معمولاً باید هزینه‌ای حدود 100 تا 500 هزار تومان به ازای هر نفر بپردازید.

     هزینه سفر از بندرعباس به کیش

    هزینه‌ای که باید برای سفر به کیش از بندرعباس با هواپیما بپردازید، از 1.7 میلیون تومان شروع می‌شود و تا حدود 2 میلیون تومان هم بالا می‌رود.

    هزینه سفر از چارک به کیش

    قیمت بلیط قایق این مسیر از بندر چارک تا کیش با لنج حدود ۳۲۰ هزار تومان و با شناور ۲۳۰ هزار تومان است.

    ارزانترین راه سفر به کیش

    اگرچه سفر رفتن مستلزم صرف پول است ولی این به معنای این نیست که نمی‌توانید سفر ارزان به کیش داشته باشید. اگر می‌خواهید علاوه بر لذت بردن از سفر هزینه‌های خود را نیز تا حدی کاهش دهید به نکات زیر توجه کنید:

    • سعی کنید سفر خود را برای فصل پیک گردشگری این جزیره برنامه‌ریزی نکنید.
    • اگر با هواپیما قصد سفر دارید، سعی کنید بلیت خود را برای روزهای وسط هفته رزرو کنید. هزینه بلیط در تعطیلات و آخر هفته‌ها بیشتر است.
    • محل اقامت مقرون‌به‌صرفه‌ای انتخاب و رزرو کنید تا مجبور نباشید هزینه هنگفتی بابت محل اقامت بپردازید.
    • تفریحات مختلفی در کیش وجود دارد از تفریحات لوکس تا تفریحاتی با هزینه کمتر. سعی کنید سراغ تفریحات لوکس نروید.
    • به جای خرید از مراکز خرید بزرگ و لوکس، خرید در بازارهای محلی را تجربه کنید.
    • برای صرف غذا سراغ رستوران‌های لوکس نروید.

    نمای هوایی از جزیره کیش

      نمای هوایی از جزیره کیش

      بودجه شما برای سفر به کیش چقدر است؟

      جزیره کیش به جرئت یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم همه راه‌های سفر به این جزیره را با هم بررسی کنیم. همچنین به هزینه‌های شما در مدت اقامت خود در کیش نگاهی کرده‌ایم و در پایان سعی کردیم راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های سفر به این جزیره معرفی کنیم تا هر کسی با هر بودجه‌ای بتواند برای سفر به کیش برنامه‌ریزی کند. فراموش نکنید که دانیار سفر به‌عنوان یکی از معتبرترین آژآنس‌های مسافرتی در کشور، در فصول مختلف سال اقدام به برگزاری تور کیش با بهترین قیمت می‌کند. بعد از خرید تور کیش از دانیار سفر، فقط باید چمدان‌های خود را ببنیدید و آماده خاطره‌سازی شوید.

      سؤالات متداول:

      ۱- هزینه سفر به کیش چقدر است؟

      به طور کلی، هزینه یک هفته سفر به کیش برای هر نفر حداقل 15 تا 20 میلیون تومان است.

      ۲- ارزانترین راه سفر به کیش چیست؟

      ارزانترین راه سفر به کیش، سفر زمینی با خودروی شخصی یا با اتوبوس است.

      ۳- هزینه سفر سه روزه به کیش چقدر است؟

      این هزینه به طور کل به هتل محل اقامت و تفریحات شما و مواردی از قبیل هزینه بلیط هواپیما و... بستگی دارد می‌توان گفت که برای هر نفر حداقل 10 میلیون تومان است.