36 مورد از بهترین جاهای دیدنی باتومی

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 17 مهر ، 1403 5 دقیقه

شهر باتومی به دلیل داشتن سواحل زیبا و مناظر دلنشین، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در کرانه دریای سیاه به شمار می‌رود. با این حال، جاهای دیدنی باتومی تنها به سواحل طلایی و تفریحات آبی محدود نمی‌شود. از آنجا که این شهر تاریخی و زیبا ترکیبی از معماری تلفیقی و مدرن، موزه‌های ارزشمند، پارک‌های سرسبز و نمادهای فرهنگی متعدد است قطعاً با سفر به آن تجربه‌ای فراتر از یک سفر ساحلی کسب خواهید کرد. اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، با ما همراه شوید تا به معرفی جاهای دیدنی باتومی همراه با عکس بپردازیم.

۱- مجسمه علی و نینو؛ از معروف ترین جاهای دیدنی باتومی گرجستان

مجسمه علی و نینو، معروف به «مجسمه عشق»، یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های باتومی است که عشق نافرجام دو شخصیت رمان قربان سعید را نشان می‌دهد. این تندیس زیبا توسط یک هنرمند گرجی به نام تامارا کوسیتادزه، طراحی شده است، این مجسمه در واقع پیکره‌های فلزی دو عاشق را به تصویر می‌کشد که هر ۱۰ دقیقه یک‌بار به هم نزدیک شده و سپس از هم جدا می‌شوند. این حرکت نمادین، داستان عشق پر فراز و نشیب علی، پسری مسلمان از آذربایجان و نینو، دختری مسیحی از گرجستان را بازگو می‌کند.

ساخت این اثر هنری در سال ۲۰۱۰ به اتمام رسید. نورپردازی‌هایی که برای این مجسمه جذاب انجام شده، جلوه خاصی به آن به‌ویژه در شب، بخشیده‌اند که همین آن را به یکی از بهترین جاذبه‌های باتومی تبدیل کرده است. ساختار متحرک و داستانی که پشت این مجسمه وجود دارد، سبب شده که به‌‌عنوان نمادی از یک عشق جاودانه، هر ساله گردشگران بسیاری را به ‌سوی خود بکشاند.

مجسمه علی و نینو

مجسمه علی و نینو

۲- صومعه اسکالتا؛ از بهترین مکان های دیدنی باتومی

صومعه اسکالتا یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های باتومی است که در منطقه‌ای مرتفع و کوهستانی قرار گرفته است. این صومعه که قدمت آن به اواسط قرن سیزدهم بازمی‌گردد، به‌واسطه معماری باشکوه و تالارمانند خود شناخته می‌شود. شبستان اصلی کلیسا که با نقاشی‌های دیواری و تزئینات زیبا به سبک بیزانس مزین شده است، هنر مذهبی دوره‌های گذشته را نشان می‌دهد.

علاوه بر این نقاشی‌های دیواری این کلیسا که متعلق به قرن‌های ۱۴ و ۱۵ میلادی هستند، آن را به یکی از جذاب‌ترین نقاط برای علاقه‌مندان به هنر و معماری تبدیل کرده‌اند.

صومعه اسکالتا

صومعه اسکالتا

۳- کلیسای جامع مریم مقدس؛ از اماکن دیدنی باتومی

کلیسای جامع مریم مقدس یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های تاریخی و مذهبی باتومی است که معماری خیره‌کننده گوتیک آن توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. این کلیسا که در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی ساخته شده، ابتدا به‌عنوان کلیسای کاتولیک شناخته می‌شد، اما اکنون به کلیسای ارتدوکس تبدیل شده است. نمای بیرونی کلیسا نیز به سبک گوتیک طراحی شده و گنبدهای کشیده، آن را به یکی از زیباترین آثار معماری باتومی تبدیل کرده است.

فضای داخلی کلیسا نیز با سنگ‌های تزئینی و تندیس‌های زیبایی مزین شده که قطعاً هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. این کلیسا در طول تاریخ و به‌‌خصوص در دوره شوروی فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. این کلیسا که در سال ۲۰۰۰ بازسازی شد، همچنان یکی از چشم‌نوازترین جاذبه‌های باتومی به‌‌خصوص برای علاقه‌مندان به هنر و معماری محسوب می‌شود.

کلیسای جامع مریم مقدس

کلیسای جامع مریم مقدس

۴- موزه هنری آجارا

موزه هنرهای آجارا یکی از جاذبه‌های هنری در باتومی به شمار می‌رود که در آن آثار هنرمندان برجسته گرجی، اروپایی و روسی قرن‌های ۱۹ و ۲۰ میلادی به نمایش گذاشته شده است. این موزه دو طبقه مکان مناسبی برای علاقه‌مندان به هنرهای زیبا به حساب می‌آید. در این موزه تنوع زیادی از آثار نقاشی و مجسمه‌سازی را خواهید دید که بخش عمده آن را آثار هنرمندان معروف گرجستانی مانند پیروسمانی تشکیل می‌دهند. اگر به هنر معاصر و کلاسیک علاقه‌مندید، بازدید از موزه هنرهای آجارا را از دست ندهید.

موزه هنری آجارا

موزه هنری آجارا

۵- برج چاچا

در پاسخ به سوال «جاهای دیدنی باتومی کجاست»، برج چاچا بدون شک یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد باتومی است  که در سال ۲۰۱۲ بازسازی شد. این برج یادآور برج‌های ساعتی دوران عثمانی است. این برج ۲۵ متری که توسط یک معمار فرانسوی طراحی شده، با چهار آب‌نما احاطه شده است. آنچه برج چاچا را از دیگر برج‌های ساعت متمایز می‌کند، این است که در ساعات مشخصی از روز به جای آب، یک نوشیدنی سنتی گرجستانی به نام چاچا از فواره‌های آن خارج می‌شود.

بازدید از برج چاچا قطعاً یکی از تجربه‌های جذاب برای گردشگران خواهد بود، به‌ویژه در ساعت ۷ شب که می‌توانید از دیدن فواره نوشیدنی لذت ببرید. این برج در منطقه‌ای آرام و زیبا واقع شده بنابراین گردشگران می‌توانند از مناظر اطراف لذت ببرند و عکس‌های یادگاری بگیرند. برج چاچا با سبک معماری سنتی و فضای دلنشین اطرافش، یکی از جاذبه‌های دیدنی و تفریحی باتومی محسوب می‌شود.

برج چاچا

برج چاچا

۶- برج الفبا؛ از مراکز دیدنی باتومی گرجستان

برج الفبا یکی دیگر از نمادهای باتومی است که با ارتفاع ۱۳۰ متر در پارک میراکل این شهر واقع شده است. در طراحی این برج از ساختار DNA الهام گرفته شده تا ۳۳ حرف الفبای گرجی نمایش داده شود. در میان این سازه، آسانسوری استوانه‌ای وجود دارد که بازدیدکنندگان را به بالای برج و رستوران گردان آن می‌رساند. از بالای برج الفبا می‌توانید مناظر فوق‌العاده‌ای از شهر باتومی و دریای سیاه را ببینید.

این سازه که در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد، نمادی از تاریخ و فرهنگ گرجستان است و نمای بیرونی آن به‌ویژه در شب با نورپردازی زیبا، جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. برج الفبا با یک سرمایه‌گذاری ۶۵ میلیون دلاری ساخته شده و به دلیل طراحی جذاب و داشتن منظره پانورامایی از شهر، به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های باتومی تبدیل شده است.

برج الفبا

برج الفبا

۷- میدان اروپا

میدان اروپا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی باتومی در گرجستان است که تلفیقی از معماری تاریخی و مدرن را در قلب شهر نمایش می‌دهد. وسط این میدان، مجسمه مدیا را خواهید دید که نماد ارتباط گرجستان با اروپا است. در طراحی این مجسمه از افسانه‌های کهن الهام گرفته شده است. اطراف میدان، یک آب‌نمای زیبا و ساعت نجومی هم هست که زیبایی این میدان را دو چندان می‌کنند.

در این میدان رویدادهای فرهنگی و هنری متعددی مانند کنسرت‌های بین‌المللی برگزار می‌شود. از آنجا که این میدان در مرکز شهر واقع شده، از جمله نقاطی است که گردشگران چندین بار از آن عبور می‌کنند. ترکیب ساختمان‌های قدیمی با بناهای مدرن و وجود رستوران‌ها و کافه‌های متنوع، میدان اروپا را به مکانی مناسب برای تجربه‌ فرهنگ و تاریخ باتومی تبدیل کرده است.

میدان اروپا

میدان اروپا

۸- برج باتومی؛ از جاهای دیدنی باتومی در شب

برج باتومی یکی دیگر از جاذبه‌های شهر باتومی است که یک چرخ و فلک بزرگ و مرتفع دارد. از این چرخ و فلک می‌توانید چشم‌انداز زیبایی به تمام نقاط باتومی داشته باشید. این برج که بلندترین سازه شهر هم محسوب می‌شود، در قلب منطقه مرکزی واقع شده و امکانات لوکسی را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است.

این آسمان‌خراش یک هتل ۵ ستاره، یک برج کازینو و ۷۵ اقامتگاه لوکس دارد و به طور خاص برای کسانی مناسب است که به دنبال آرامش و تفریح در فضایی مدرن هستند. برج باتومی بیشتر به دلیل معماری پیچیده و چشم‌نوازی که دارد، مشهور است و از این رو یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری این شهر محسوب می‌شود.

برج باتومی

برج باتومی

۹- میدان پیازا

میدان پیازا باتومی یکی از زیباترین و شلوغ‌ترین جاذبه‌های این شهر است که معماری آن از سبک ایتالیایی الهام گرفته شده و به همین دلیل حس و حال شهرهای معروف ایتالیا را دارد. دور تا دور این میدان ۵۷۰۰ متر مربعی، ساختمان‌هایی با معماری چشم‌نواز قرار دارد. مرکز این میدان با موزاییک‌های تزئینی از جنس مرر پوشانده شده است که بزرگ‌ترین نقاشی موزاییکی در اروپا محسوب می‌شود.

 در این میدان همچنین می‌توانید از اجرای موسیقی زنده لذت ببرید. میدان پیازا به دلیل نزدیک بودن به هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های متعدد، فضایی دلپذیر برای گذراندن اوقاتی خوش در کنار خانواده و دوستان است. از این رو یکی از پرطرفدارترین مکان‌های گردشگری باتومی به شمار می‌رود که پس از خرید تور باتومی می‌توانید از آن بازدید کنید.

میدان پیازا

میدان پیازا

۱۰- تله‌کابین آرگو باتومی؛ از جاهای دیدنی باتومی در زمستان

تله‌کابین آرگو یکی از جاذبه‌های مهیج باتومی است که در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و از این رو می‌توانید از تماشای مناظر زیبای شهر، دریای سیاه و کوه‌های اطراف نهایت لذت را ببرید. این تله‌کابین ۲۰ کابین ۸ نفره دارد و می‌تواند ۵۰۰ نفر را در هر ساعت جابجا کند. برای اینکه به ارتفاعات زیبا و آرامش‌بخش باتومی برسید، باید یک مسافت ۲٫۵ کیلومتری را در ۱۵ دقیقه با تله‌کابین طی کنید.

مجموعه آرگو، علاوه بر تله‌کابین، رستوران‌ها، فروشگاه‌های متنوع و سالن‌های روباز متعددی دارد که همه در کنار هم لحظاتی خوش و مفرحی را در ذهن گردشگران ثبت می‌کنند. در طراحی این مجموعه از کشتی آرگو و مناظر پانورامای اطراف آن الهام گرفته شده است به همین دلیل مسافران زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند.

تله کابین آرگو

تله کابین آرگو باتومی

۱۱- دلفیناریوم؛ از جاهای دیدنی و تفریحی باتومی

دلفیناریوم باتومی یکی از جاذبه‌های سرگرم‌کننده و پرطرفدار این شهر است که ۸ دلفین دارد. در این مجموعه برنامه‌های هیجان‌انگیزی برای بازدیدکنندگان اجرا می‌شود. این مجموعه در سال ۲۰۱۱ بازسازی و افتتاح شد. دلفیناریوم باتومی ظرفیت ۷۰۰ تماشاگر دارد. اگر می‌خواهید ارتباط نزدیک با دلفین‌ها را تجربه کنید، بازدید از دلفیناریوم باتومی را از دست ندهید.

برنامه‌های دلفیناریوم به سه زبان گرجی، انگلیسی و روسی و در سه نوبت در روز اجرا می‌شوند. پس از تماشای این نمایش‌ها، می‌توانید از سایر جاذبه‌های اطراف مانند آکواریوم باتومی نیز دیدن کنید.

دلفیناریوم باتومی

دلفیناریوم باتومی

۱۲- باغ گیاه شناسی

باغ گیاه‌ شناسی باتومی، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است که در ۹ کیلومتری شمال باتومی و کرانه دریای سیاه قرار دارد. در این باغ که مساحت آن ۱۱۰ هکتار است، بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاهی از ۹ منطقه جغرافیایی مختلف در جهان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گیاهان مناطق نیمه گرمسیری قفقاز، آسیای شرقی، آمریکای شمالی و مدیترانه اشاره کرد.

در این باغ می‌توانید انواع گیاهان نادر مانند ساکورا ژاپنی، نخل‌های استوایی و ماگنولیا را تماشا کنید. علاوه بر این می‌توانید در مسیرهای پیاده‌روی متعدد این باغ قدم بزنید و از دیدن مناظر سرسبز باغ و دریای سیاه لذت ببرید. در این باغ برای راحتی بیشتر گردشگران خودروهای برقی هم وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای گردش در باغ استفاده کنید.

باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی

۱۳- آبشار ماخونتسی؛ از جاهای تفریحی باتومی در تابستان

آبشار ماخونتسی، واقع در دهکده ماخونستی، زیباترین جاذبه‌ طبیعی باتومی و یکی از محبوب‌ترین آبشارهای گرجستان است. این آبشار که از ارتفاع ۲۰ متری به روی صخره‌ها می‌ریزد، تنها ۳۰ کیلومتر از شهر باتومی فاصله دارد. در هر فصلی می‌توانید از زیبایی‌های این آبشار و مناطق اطراف لذت ببرید. با این حال بهترین زمان رفتن به این آبشار، در تابستان است که امکان شنا کردن هم به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی وجود دارد.

همان‌طور که گفتیم آبشار ماخونتسی در یک روستا قرار دارد، پس اگر به روستا گردی و تهیه و تست محصولات طبیعی محلی علاقه دارید، حتماً از محیط اطراف هم دیدن کنید. این آبشار در نزد مردم محلی به بهشت تابستان معروف است و در فصول گرم، پناهگاهی برای فرار از گرما و شلوغی به حساب می‌آید.

آبشار ماخونتسی

آبشار ماخونتسی

۱۴- دریاچه نوری گلی؛ تبلوری از طبیعت زیبای باتومی

دریاچه نوری گلی که در مرکز پارکی زیبا در باتومی واقع شده، حدود ۷ تا ۸ متر عمق و حدود ۵.۵ هکتار مساحت دارد. این دریاچه که یکی از جاهای دیدنی باتومی گرجستان شناخته می‌شود، از آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌شود و در گذشته به رودخانه آنگیسا متصل بوده است. نام نوری گلی به افسانه‌ای غم‌انگیز درباره پسربچه‌ای به نام نوری باز می‌گردد. 

در این دریاچه امکان قایقرانی، ماهیگیری و فعالیت‌های تفریحی مختلفی وجود دارد که همین باعث شده توجه گردشگران به این دریاچه جلب شود. علاوه بر این در این دریاچه امکانات تفریحی دیگری هم مثل پارک کودکان، باغ وحش کوچک و مسیرهای دوچرخه‌سواری وجود دارد. در اطراف دریاچه نوری گلی چندین کافه‌ و بستنی‌فروشی‌ به چشم می‌خورد که در آن‌ها می‌توانید از طعم بستنی‌های خوشمزه و سنتی گرجی لذت ببرید.

دریاچه نوری گلی باتومی

دریاچه نوری گلی باتومی

۱۵- سواحل باتومی

سواحل باتومی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان محسوب می‌شوند که به دلیل آب و هوای عالی و مناظر چشم‌نواز، گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین سواحل این منطقه، ساحل گونیو است که با آب‌های شفاف و طبیعت سرسبز اطرافش، مقصدی ایده‌آل برای سپری کردن تعطیلات تابستانی است. در نزدیکی این ساحل قلعه تاریخی گونیو واقع شده که بازدید از آن در کنار ساحل‌گردی، خالی از لطف نخواهد بود.

ساحل اورکی یکی دیگر از سواحل معروف باتومی است که به شن‌های مغناطیسیش شهرت دارد. به باور محلی‌ها این شن‌های مغناطیسی خواص درمانی دارند. در این ساحل می‌توانید از تفریحات مفرحی مانند قایق‌سواری و چتربازی بر فراز دریای سیاه لذت ببرید. از طرفی، ساحل کواریاتی به دلیل آرام‌تر و خلوت‌تر بودن برای کسانی مناسب است که در جست‌وجوی مکانی آرام برای استراحت هستند.

سواحل باتومی

سواحل باتومی

۱۶- بلوار باتومی؛ خاص ترین جای دیدنی باتومی

بلوار باتومی یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین جاذبه‌های این شهر ساحلی به حساب می‌آید که در امتداد دریای سیاه قرار گرفته و پر از کافه‌ها، رستوران‌ها و خانه‌های ییلاقی است. این بلوار ۷ کیلومتری به سرسبزی، مجسمه‌ها و فواره‌های رنگارنگش شناخته می‌شود. بلوار باتومی که در ابتدا توسط یک معمار فرانسوی طراحی شد، امروزه با توسعه‌های فراوان به یکی از برترین جاذبه‌های تفریحی و گردشگری باتومی تبدیل شده است.

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و فضای دلپذیر، بلوار باتومی با امکاناتی چون مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و همچنین یک چرخ‌ و فلک غول‌پیکر، گردشگران زیادی را به ‌سوی خود می‌کشاند. از دیگر جذابیت‌های این بلوار می‌توان به مجسمه معروف «علی و نینو» اشاره کرد. اگر می‌خواهید حضور در یک فضای رمانتیک را تجربه کنید، پیاده‌روی در این بلوار به‌ویژه هنگام غروب آفتاب را از دست ندهید.

بلوار باتومی

بلوار باتومی

۱۷- موزه صنعت برادران نوبل باتومی

موزه صنعت برادران نوبل در باتومی که در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد، تاریخچه صنعت نفت در قفقاز و نقش برادران نوبل در توسعه این صنعت را روایت می‌کند. این موزه در ساختمانی قدیمی واقع شده که پیشتر محل فعالیت کمپانی نفتی نوبل بود. از جمله جذابیت‌های این موزه، نمایش دستاوردهای فنی و تکنولوژیکی اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در باتومی است که شامل توسعه میدان‌های نفتی باکو و خط لوله نفتی می‌شود که نقش مهمی در رونق گرفتن شهر باتومی داشتند.

علاوه بر صنعت نفت، در این موزه تاریخچه صنعت چای در گرجستان و نقش کارگران چینی در این فرآیند نیز نمایش داده می‌شود. موزه صنعت برادران نوبل بیش از ۲۰۰۰ اثر مرتبط به فناوری‌های مختلف در طول تاریخ صنعتی گرجستان دارد.

موزه صنعت برادران نوبل باتومی

موزه صنعت برادران نوبل باتومی

۱۸- ساعت ستاره‌شناسی

ساعت ستاره‌شناسی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی باتومی است که بالای برج تاریخی و ساختمان سابق بانک ملی گرجستان در خیابان گامساخوردیا 44 قرار دارد. این ساعت به نوعی یادآور نمونه‌های مشابه در پراگ و ونیز است. ساعت ستاره‌شناسی باتومی علاوه بر نمایش زمان محلی، اطلاعات دقیقی درباره موقعیت خورشید، ماه و فازهای آن و همچنین محل قرارگیری زمین نسبت به افق و نصف‌النهار را ارائه می‌دهد.

این ساعت که به سفارش مقامات باتومی توسط کشور آلمان ساخته شده، نه تنها برای علاقه‌مندان به علم ستاره‌شناسی جذاب است که به دلیل طراحی منحصربه‌فردش، یکی از نمادهای جدید شهر باتومی به شمار می‌آید.

ساعت ستاره شناسی

ساعت ستاره شناسی

۱۹- برج چرخ‌ و فلکی باتومی

چرخ و فلک باتومی که فریس نام دارد، یکی دیگر از نمادهای معروف شهر ساحلی باتومی است. این چرخ و فلک که توسط مهندسان ایتالیایی ساخته شده، ظرفیت حمل 240 تا 250 نفر در هر دور را دارد. با سوار شدن به این چرخ و فلک که تا ارتفاع 55 متری بالا می‌رود، می‌توانید چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از شهر و دریای سیاه را تماشا کنید. به همین دلیل به چرخ و فلک پانورامیک باتومی هم شهرت دارد. یکی از تفریحات شبانه باتومی سوارشدن بر چرخ و فلک و تماشای نمای فوق‌العاده‌ای از شهر در شب است.

این چرخ و فلک در نزدیکی تندیس معروف علی و نینو و برج‌های چاچا و الفبا قرار دارد. نزدیکی آن به بلوار باتومی و دیگر جاذبه‌های گردشگری، سبب شده که بازدید از این منطقه به یکی از جذاب‌ترین تجربیات سفر به باتومیِ گرجستان تبدیل شود.

چرخ و فلک باتومی

چرخ و فلک باتومی

۲۰- پارک آبی باتومی

پارک آبی باتومی (آکوا پارک باتومی) که در سال ۲۰۱۳ افتتاح شد، یکی از جذاب‌ترین مراکز تفریحی شهر باتومی است. این پارک در نزدیکی ساحل دریای سیاه قرار دارد و به دلیل دارا بودن امکاناتی مانند استخرهای مختلف، سرسره‌های هیجان‌انگیز و کافه‌های متنوع، لحظات مفرحی برای گردشگران فراهم می‌کند. با توجه به این که این پارک آبی در حوالی بلوار جدیدNew Boulevard) ) قرار گرفته و دسترسی خوبی به هتل‌ها و مراکز گردشگری دارد، می‌توان آن را یکی از محبوب‌ترین مقاصد تفریحی باتومی به حساب آورد.

پارک آبی باتومی

پارک آبی باتومی

۲۱- هوپا بازار باتومی

هوپا بازار یکی از معروف‌ترین بازارهای باتومی است که به دلیل تنوع بالای محصولات و قیمت‌های مناسبش، گردشگران و البته مردم محلی را جذب خود می‌کند. این بازار شباهت زیادی به بازارهای سنتی ایران دارد و می‌توان در آن انواع مواد غذایی محلی، صنایع دستی و پوشاک را با قیمت‌های خوبی پیدا کرد. هوپا بازار فضای پرجنب‌وجوش و فروشندگان مهربانی دارد که همین سبب می‌شود خرید لذت‌بخشی را تجربه کنید.

این بازار از سال ۱۹۹۰ شروع به فعالیت کرده و رفته رفته به یکی از مقاصد گردشگری محبوب باتومی تبدیل شد. در هوپا بازار علاوه بر خرید می‌توانید از نزدیک با فرهنگ مردم محلی و سبک زندگی مردم آشنا شوید.

هوپا بازار باتومی

هوپا بازار باتومی

۲۲- مرکز خرید باتومی (باتومی مال)؛ بهشت عاشقان خرید

باتومی مال یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید شهر باتومی است که در واقع یک مرکز خرید شیک و مدرن به حساب می‌آید. این مرکز خرید چهار طبقه بیش از ۵۰ فروشگاه متنوع عطر، کفش، مبلمان و وسیله ورزشی دارد. در طبقه همکف یک سوپرمارکت بزرگ، یک اپل استور و راه دسترسی به ایستگاه مترو نیز به چشم می‌خورد. در طبقات دیگر هم چندین کافه و رستوران‌ مختلف وجود دارد که تجربه یک خرید لذت‌بخش را به شما اررانی می‌کنند.

باتومی مال علاوه بر فروشگاه‌های متعدد، یک مرکز سرگرمی هم دارد که امکانات مختلفی برای تفریح و سرگرمی کودکان و بزرگسالان فراهم آورده است. از دیگر خدمات و امکانات رفاهی باتومی مال می‌توان به اینترنت رایگان و پارکینگ اشاره کرد.

مرکز خرید باتومی یا باتومی مال

مرکز خرید باتومی یا باتومی مال

۲۳- قلعه گونیو

یکی دیگر از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی شهر باتومی در گرجستان قلعه گونیو – آپساروس است که در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر باتومی قرار دارد. این قلعه که قدمت آن به قرون اول تا دوم میلادی بازمی‌گردد، در گذشته به‌عنوان پاسگاهی مرزی در امپراتوری روم و سپس بیزانس استفاده می‌شد. از آنجا که قلعه گونیو در مسیر نظامی و تجاری مهمی قرار داشت (آناتولی را به گرجستان غربی (لاتیكا)، ارمنستان و پارس وصل می‌کرد)، از اهمیت ویژه‌ای برای امپراتوری روم و بعدها بیزانس برخوردار بود. آثار باستانی کشف‌شده در این منطقه مثل سکه‌های طلا و جواهرات، نشان از تمدن و ثروت این منطقه در گذشته دارند.

امروزه قلعه گونیو یک موزه تاریخی و گردشگری است که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را از سراسر جهان به باتومی می‌کشاند. علاوه بر این در دل این قلعه یک مقبره هم وجود دارد که طبق افسانه‌ها، مقبره سنت متیاس، یکی از حواریون حضرت مسیح است.

قلعه گونیو

قلعه گونیو

۲۴- تندیس مدیا

مجسمه مدیا یکی از جاذبه‌های دیدنی باتومی گرجستان است که در سال 2007 توسط رئیس جمهور سابق گرجستان، میخیل ساآکاشویلی، رونمایی شد. این مجسمه به داستان شاهزاده مدیا اشاره دارد که اهل کولخیس، یکی از مناطق باستانی گرجستان، بود. مدیا به یاسون، قهرمان یونانی، در یافتن «پشم زرین» کمک کرد و در نهایت با او گریخت و ازدواج کرد.

این بنای تاریخی که در یکی از مناطق معروف باتومی واقع شده است، نماد عشق، خیانت و انتقام در افسانه‌های یونان باستان است. در این مجسمه داستان تراژیک مدیا که پس از خیانت یاسون فرزندان خود را کشت، به تصویر کشیده شده است.

تندیس مدیا باتومی

تندیس مدیا باتومی

۲۵- موزه استالین

موزه استالین در باتومی، یکی از جاذبه‌های تاریخی و معروف‌ترین جاهای دیدنی باتومی است که زندگی و فعالیت‌های سیاسی جوزف استالین، رهبر شوروی سابق را نمایش می‌دهد. این موزه در ساختمانی واقع شده که استالین بین سال‌های 1901 و 1902 در آن زندگی می‌کرد. در این سال‌ها او به راه‌اندازی یک چاپخانه غیرقانونی مشغول بود.

در موزه استالین وسایل شخصی وی همچون تخت خواب، حوله نخ‌نماشده و لباس نظامی او به چشم می‌خورد. علاوه بر این در موزه استالین برخی از مدارک و عکس‌های مربوط به دوران زندگی او و فعالیت‌های سیاسی‌اش هم به نمایش گذاشته شده‌ است.

موزه استالین

موزه استالین

۲۶- پارک میراکل باتومی

پارک میراکل یکی دیگر از مکانهای دیدنی باتومی گرجستان است که به دلیل قرار گرفتن در کرانه دریای سیاه، محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد. در این پارک ساختمان‌ها و سازه‌های مدرنی مانند برج الفبا، مجسمه عشق (علی و نینو) و یک چرخ‌وفلک بزرگ قرار دارد. به علاوه در این پارک فستیوال‌ها و کنسرت‌های مختلفی برگزار می‌شود که همین آن را به فضایی عالی برای تفریح و استراحت در کنار چشم‌انداز زیبایی از ساحل تبدیل کرده است.

پارک میراکل باتومی

پارک میراکل باتومی

۲۷- موزه باستان شناسی باتومی

موزه باستان‌شناسی باتومی که در سال 1998 تأسیس شده، در یک ساختمان قدیمی ِ دو طبقه در خیابان چاوچاوادزه باتومی واقع شده است. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های گرجستان به حساب می‌آید. در این موزه آثار باستانی ارزشمندی از دوره‌های مختلف تاریخ از جمله دوره برنز، قرون وسطی و تمدن‌های باستانی هلنیستی، رومی و بیزانسی به نمایش گذاشته شده است. اگر به تاریخ و فرهنگ علاقه‌مند هستید، قطعاً بازدید از این موزه که مجموعه‌ای از جواهرات، آثار سفالی و صنایع دستی فرهنگی در آن به چشم می‌خورد، برای شما جذاب خواهد بود.

آثار این موزه عمدتاً حاصل کاوش‌های باستان‌شناسی در مناطق جنوب غربی گرجستان هستند. در این موزه همچنین مجموعه‌ای از سکه‌های باستانی و مصنوعات شیشه‌ای و فلزی هم به چشم می‌خورد.

موزه باستان شناسی باتومی

موزه باستان شناسی باتومی

۲۸- کلیسای سنت نیکولاس

کلیسای سنت نیکولاس یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای باتومی است که در مرکز شهر واقع شده و قدمتی بیش از 150 سال دارد. این کلیسا در ابتدا با حمایت جامعه یونانیان باتومی در سال 1865 ساخته شد و بعدها به‌عنوان محلی برای تجمع و عبادت این افراد مورد استفاده قرار گرفت. این کلیسا که به سبک معماری باروک طراحی شده، پس از اضافه شدن یک زنگ ناقوسی در سال 1878 به یکی از شاخص‌ترین بناهای مذهبی باتومی تبدیل شد. در دوران شوروی، کلیسا برای مدتی بسته شد، اما در سال 1964 مجدداً بازگشایی شد و مراحل بازسازی آن تا سال 1999 ادامه داشت.

دکوراسیون داخلی باشکوه، نقاشی‌های هنرمندان گرجی و گنبد بزرگ از زیباترین المان‌های داخل کلیسا هستند. اگر بتوانید خود را به بالای برج ناقوس کلیسا برسانید، می‌توانید از تماشای مناظر زیبای شهر قدیمی باتومی لذت ببرید.

کلیسای سنت نیکولاس باتومی

کلیسای سنت نیکولاس باتومی

۲۹- کلیسای ارمنین آپوستولیک

کلیسای ارمنی باتومی، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین جاذبه‌های مذهبی این شهر است که تاریخچه‌ای پر فراز و نشیب دارد. این کلیسا در در سال 1873 از جنس چوب ساخته و در دهه 1880 تخریب شد. سپس با کمک‌های مالی مردم محلی و با طراحی معمار اتریشی، رابرت مارفلد در سال‌های 1885 تا 1887 تحت بازسازی قرار گرفت. از این بنای تاریخی در دوران شوروی به‌عنوان رصدخانه و انبار استفاده می‌شد اما پس از فروپاشی شوروی در سال 1995 دوباره به کلیسا تبدیل شد.

یکی از ویژگی‌های برجسته کلیسای ارمنی، نقاشی‌های زیبا بر روی شیشه‌ها با طرح ستاره هشت‌پر است که ریشه در نمادهای باستانی مسیحیت دارد. یکی دیگر از جذابیت‌های این کلیسا درختی است که توسط یک هنرمند مشهور گرجی به نام ایوان آیوازوفسکی در حیاط کلیسا کاشته شد.

کلیسای ارمنین آپوستولیک

کلیسای ارمنین آپوستولیک

۳۰- پل ماخونتستی

پل ماخونتستی، یکی از آثار تاریخی زیبا در باتومی گرجستان است که در کنار آبشار ماخونتستی واقع شده و قدمت آن به قرن 12 میلادی بازمی‌گردد. این پل سنگی با سنگ‌های آتش‌فشانی ساخته شده و به یاد ملکه تامار، به نام «پل تامار» نیز شناخته می‌شود. این پل طولی حدود 20 متر و ارتفاعی حدود 6 متر دارد. ماخونتستی یکی از یادبودهای تاریخی شهر باتومی هم به شمار می‌رود.

این پل در 30 کیلومتری باتومی و نزدیکی روستای کدا قرار دارد و از این رو مکانی مناسب برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ و طبیعت است. اگر به دیدن این پل رفتید، این شانس را خواهید داشت که از چشم‌اندازهای خیره‌کننده آبشار ماخونتستی و مناظر طبیعی اطراف لذت ببرید. در این پل می‌توانید نشانه‌هایی از مرمت را ببینید که نشان از قدمت طولانی آن دارند.

پل ماخونتستی

پل ماخونتستی

۳۱- فانوس دریایی باتومی

فانوس دریایی باتومی که یکی از جاذبه‌های تاریخی و زیبای این شهر محسوب می‌شود، در سال 1863 میلادی ساخته شده است. این فانوس دریایی که معماری منحصربه‌فردی دارد، به شکل یک هشت‌ضلعی با ارتفاع 21 متر طراحی شده است. این بنا با سنگ‌های بزرگ و به سبک خانه‌های فرانسوی احداث شده است. هدف از ساخت این فانوس کنترل قلعه عثمانی و راهنمایی دریانوردان در آب‌های دریای سیاه بوده است. فانوس دریایی باتومی در پارک میراکل و نزدیک سواحل دریای سیاه قرار دارد و سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

فانوس دریایی باتومی

فانوس دریایی باتومی

۳۲- باغ ژاپنی باتومی

باغ ژاپنی باتومی فضایی زیبا و آرام در شهر باتومی است که در سال 2006 توسط یک معمار منظر ژاپنی به نام یوشیو سوزوکی، طراحی شد. این باغ ترکیب منحصربه‌فردی از دو فرهنگ‌ ژاپنی و گرجی را به نمایش می‌گذارد. این باغ به واسطه گیاهان سنتی ژاپنی، سنگ‌ها و معماری خاص این کشور، فضای آرام و دل‌نشینی دارد. در کنار این المان‌ها، گل‌ها و درختان گرجی نیز زیبایی‌ خاصی به این باغ بخشیده‌اند. اگر به فرهنگ ژاپن علاقه‌مند هستید و یا دنبال جایی هستید که لحظاتی را در آرامش و سکوت سپری کنید، باغ ژاپنی باتومی یکی از بهترین گزینه‌ها است.

باغ ژاپنی باتومی

باغ ژاپنی باتومی

۳۳- خیابان روستاولی باتومی

خیابان روستاولی در باتومی، یکی از زیباترین خیابان‌های این شهر ساحلی و بندری گرجستان است. این خیابان به نام بزرگ‌ترین شاعر ادبیات کلاسیک غیردینی گرجستان، شوتا روستاولی که در سده 12 میلادی زندگی می‌کرد، نام‌گذاری شده است. این خیابان پر از هتل‌های لوکس، رستوران‌های پر زرق و برق و ساختمان‌هایی با معماری خیره‌کننده، فضاهای سبز و پارک‌ها است. کنار هم قرار گرفتن همه این موارد سبب شده که این خیابان یکی از توریستی‌ترین مناطق باتومی محسوب شود.

یکی از بهترین جاهای دیدنی باتومی در شب قطعاً خیابان شوتا روستاولی است. این خیابان نه تنها یک مکان عالی برای قدم زدن و خرید کردن است که محلی برای تجربه یک زندگی شبانه پرهیجان هم به حساب می‌آید. با تاریک شدن هوا، خیابان روستاولی به یکی از زنده‌ترین و پر جنب و جوش‌ترین قسمت‌های باتومی تبدیل می‌شود. در این خیابان نمایشگاه‌ها و نمایش‌های متعددی برگزار می‌شود که این فرصت را به گردشگران می‌دهند تا با فرهنگ و هنر مردم محلی آشنا شوند.

خیابان روستاولی باتومی

خیابان روستاولی باتومی

۳۴- فواره نپتون

آب‌نمای نپتون که در سال 2010 در مقابل تئاتر درامای باتومی نصب شد، یکی از جاذبه‌های معروف این شهر است. این آب‌نما که در سال 2011  به رنگ طلایی مزین شد، از پنج قسمت تشکیل شده است. پیکر طلاکاری شده نپتون در مرکز و چهار مجسمه پری دریایی دور آن قرار دارند. طراحی آب‌نمای نپتون در واقع الهام‌گرفته‌شده از آب‌نمایی به همین نام در بولونیا ایتالیا است. این آب‌نما در خیابان روستاولی 1 باتومی واقع شده و بنابراین دسترسی آسانی دارد.

فواره نپتون

فواره نپتون باتومی

۳۵- کولونید باتومی

ستون‌های باتومی، معروف به کولونید، در پارک ساحلی این شهر و نزدیک به دریا واقع شده‌اند و به‌عنوان نمادی از قدرت دریایی باتومی شناخته می‌شوند. ایده ساخت این ستون‌ها اولین بار در دهه 1930 توسط ایوان مچدلیدزه مطرح شد که تحت تأثیر ستون‌های کلاسیک ایتالیا، به‌ویژه در شهر سورنتو قرار گرفته بود. هدف از ساخت این سازه‌ پیشگیری از وقوع سیل در سواحل باتومی بود. این ستون‌ها که از سنگ مرمر سفید ساخته شده‌اند، با نورپردازی زیبایی که در شب دارند، به یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی در باتومی تبدیل شده‌اند.

ستون‌های باتومی به سبک نئوکلاسیک طراحی شده‌اند و از این رو ارتفاع بلند و رنگ سفید آن‌ها توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند. این ستون‌ها به صورت متوالی و پشت سر هم ساخته شده‌اند و به نوعی نماد نامتناهی بودن دریای باتومی هستند. یکی از بهترین زمان‌های بازدید از این ستون‌ها، هنگام غروب خورشید است که زیبایی خاصی به این محوطه ساحلی می‌بخشد.

کولونید باتومی

کولونید باتومی

۳۶- باغ بامبو باتومی

باغ بامبو باتومی که در کنار بلوار ساحلی باتومی واقع شده، یکی از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز این شهر است. تراکم درختان بامبو در این باغ بسیار بالاست و به طور متوسط حدود 5 متر ارتفاع دارند. بامبوهای این باغ به دلیل شرایط اقلیمی و نگهداری خاص، بلندتر و سرسبزتر از بامبوهای معمولی در ایران هستند. این باغ فضای مناسبی برای استراحت، لذت بردن از طبیعت و عکاسی است.

باغ بامبو باتومی

باغ بامبو باتومی

باتومی؛ شهری که هیچ گردشگری را ناامید نمی کند

باتومی جاذبه‌های بی‌نظیر و متنوعی دارد که همین آن را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای گرجستان تبدیل کرده است. در این مقاله سعی کردیم شما را با جاهای دیدنی این شهر آشنا کنیم. خوشبختانه برای بازدید از اغلب این جاذبه‌ها لازم نیست هزینه‌ای بپردازید. از باغ بامبو و مجسمه نپتون گرفته تا ستون‌های تاریخی، هر نقطه‌ای از این شهر جذابیت‌های خاص خود را دارد. در باتومی می‌توانید در کنار گشت‌وگذار، سفری هم به دل فرهنگ و هنر مردم این شهر و کشور داشته باشید. با توجه به تنوع جاذبه‌ها و فعالیت‌های تفریحی، تجربه منحصربه‌فردی از سفر به باتومی ‌خواهید داشت. برای تجربه سفری به‌ یادماندنی و مقرون‌به‌صرفه به باتومی، می‌توانید بهترین تور گرجستان را با قیمت و کیفیت عالی از آژانس مسافرتی دانیار سفر تهیه کنید. 

سؤالات متداول:

۱- معروف‌ترین جاهای دیدنی باتومی کجاست؟

معروف‌ترین جاهای دیدنی باتومی عبارت‌اند از: بلوار باتومی، برج الفبا، تندیس عشق، موزه هنرهای معاصر، پارک آبی و میدان پلازا.

۲- بهترین جاهای دیدنی باتومی در شب کجاست؟

بهترین جاهای دیدنی باتومی که در شب جذابیت خاصی دارند، عبارت‌اند از: بلوار باتومی، برج الفبا و تندیس عشق.

۳- بهترین جاهای دیدنی باتومی در زمستان کدم‌اند؟

در زمستان تقریباً از همه مواردی که در این لیست به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانید بازدید کنید به جز جاهایی مثل آبشار و پل ماخونتسی، دریاچه نوری گلی و سواحل باتومی.