هزینه سفر به گرجستان چقدر است؟

جستجو در مجله گردشگری

راهنمای سفر 26 شهریور ، 1403 5 دقیقه

هزینه‌ سفر به گرجستان یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید برای سفر به این کشور در نظر بگیرید. از این رو باید ابتدا بدانید که چه هزینه‌هایی باید بپردازید و سپس برنامه‌ریزی کنید. از هزینه ویزا و عوارض خروج گرفته تا انتخاب بین سفر با تور، هواپیما، یا سفر زمینی با اتوبوس، قطار و حتی ماشین شخصی، تمامی این موارد بر هزینه نهایی سفر به گرجستان تأثیر می‌گذارند. اگر شما هم قصد سفر به این کشور زیبا را دارید، این مقاله برای شماست. در ادامه درباره همه این هزینه‌ها صحبت خواهیم کرد.

واحد پول گرجستان

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید برای سفر به هر کشوری از جمله گرجستان بدانید، واحد پول آن کشور است. این موضوع به شما کمک می‌کند که اقامت لذت‌بخش‌تری را در این کشور تجربه کنید و بتوانید بهترین استفاده را از امکانات کشور مقصد در طول سفر خود داشته باشید.

واحد پول رسمی گرجستان لاری است و با نماد GEL شناخته می‌شود. هر لاری معادل 100 تتری است. با این حال بهتر است در سفر به گرجستان با خود دلار به همراه داشته باشید به این دلیل که دلار نرخ تبدیل بهتری دارد و باعث می‌شود اسکناس کمتری با خود حمل کنید. شما می‌توانید در تمامی صرافی‌های معتبر این کشور برای تبدیل کردن آن به لاری اقدام کنید.

عکس پول گرجستان

عکس واحد پول گرجستان

هزینه ویزا و عوارض خروج

خوشبختانه گرجستان یکی از کشورهایی است که ایرانیان می‌توانند بدون نیاز به ویزا به آن سفر کنند. پس نیازی نیست هیچ هزینه‌ای برای ویزا بپردازید. کافی است یک پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشید.

با این حال یکی از هزینه‌هایی که باید هنگام خروج از کشور بپردازید، عوارض خروج از کشور است که طبق تعرفه سال 1403 برای سفر سیاحتی اول 520 هزار تومان، برای سفر سیاحتی دوم 780 هزار تومان و برای سفر سیاحتی سوم 1040000 هزار تومان است.

اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای سفر به این کشور با عنوان «گرجستان کجاست» را در سایت ما بخوانید.

هزینه سفر به گرجستان با تور

اگر محدودیت مالی ندارید یا می‌خواهید یک سفر بی‌دردسر را تجربه کنید، بهترین راه سفر به این کشور قطعاً خرید تور گرجستان است. مزیت خرید تور این است که لازم نیست تک به تک هزینه‌هایی مثل خرید بلیط، رزرو هتل و بیمه مسافرتی را بپردازید. کافی است یک هزینه کلی برای تور بپردازید و میان تور باتومی یا تور تفلیس یا حتی تور ترکیبی گرجستان یکی را انتخاب کنید.

هزینه سفر به کشور گرجستان با تور به عوامل مختلفی از جمله طول مدت سفر، ایرلاین و فصل سفر بستگی دارد. هر چه تور لوکس‌تر باشد یعنی خدمات و امکانات رفاهی آن سطح بالاتر است و طبیعتاً هزینه بیشتری دارد. به طور کلی هزینه سفر با تور گرجستان از حدود 16 میلیون تومان برای 3 شب شروع می‌شود و تا 26 میلیون برای 5 شب بالا می‌رود.

یکی از راه‌های سفر با تور و البته با هزینه کمتر این است که همیشه یک چمدان آماده داشته باشید و منتظر اطلاع‌رسانی تورهای لحظه آخری باشید.

هزینه سفر به گرجستان با هواپیما

اگر می‌خواهید شخصاً با هواپیما سفر کنید و سپس هتل یا هر گونه اقامتگاه دیگری رزرو کنید، باید بدانید که هزینه بلیط سفر به گرجستان با هواپیما به طور متوسط از 4.4 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 7 میلیون تومان افزایش می‌یابد. توجه کنید که این قیمت‌ها برای پروازهای اکونومی از تهران به تفلیس صدق می‌کنند. هزینه بلیط بسته به اینکه در چه روزی (تعطیل یا غیر تعطیل) باشد، متغیر است. هزینه سفر از سایر استان‌ها به تفلیس هم تقریباً در همین حدود است.

نمایی از یک فرودگاه در گرجستان

نمایی از یک فرودگاه در گرجستان

هزینه سفر به گرجستان زمینی

هزینه سفر زمینی به گرجستان به‌مراتب کمتر از هزینه سفر با هواپیما یا با تور است و بنابراین اگر بودجه محدودی دارید و یا حتی از مناظر مختلف در حین سفر لذت می‌برید، یکی از بهترین راه‌های سفر به گرجستان، روش زمینی است. هزینه سفر زمینی به گرجستان بسته به اینکه با اتوبوس باشد یا با قطار و یا حتی خودروی شخصی، بسیار متفاوت است.

 هزینه سفر به گرجستان با اتوبوس

یکی از بهترین شیوه‌های سفر به گرجستان، سفر با اتوبوس همراه با تور است. هزینه‌هایی که باید برای سفر به گرجستان با اتوبوس پرداخت کنید، شامل هزینه بلیط اتوبوس، رزرو هتل و بیمه مسافرتی می‌شود. معمولاً چون مسافت زیادی پیش روی شماست، تورها اتوبوس‌های vip را در نظر می‌گیرند که راحتی شما را هم تا حد زیادی تأمین می‌کنند.

معمولاً سفر به گرجستان با اتوبوس از دو مبدأ تهران و تبریز و به مقصد تفلیس یا باتومی انجام می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای سفر با اتوبوس بدانید این است که معمولاً در نقاط مرزی توقف زیادی برای پیگیری کارهای گمرکی انجام می‌شود؛ بنابراین قبل از سفر با اتوبوس، مدت زمان سفر و معیارهایی که برای راحتی شما اهمیت دارند را در نظر بگیرید.

 هزینه سفر به گرجستان با قطار

اگر قصد دارید با قطار به گرجستان سفر کنید، لازم است بدانید که هیچ مسیر ریلی مستقیمی بین ایران و گرجستان وجود ندارد؛ بنابراین باید از طریق زمینی یا هوایی خود را به یکی از 3 کشور همسایه ترکیه، ارمنستان و یا آذربایجان و سپس با قطار به تفلیس بروید. اگر می‌خواهید هزینه کمتری صرف کنید کابین‌های 4 نفره را انتخاب کنید اگر می‌خواهید در حین سفر فضای خصوصی‌تری داشته باشید، کابین 2 نفره را انتخاب کنید که البته هزینه بیشتری هم دارد.

  • قیمت بلیت از استانبول به تفلیس: 67 تا 143 دلار
  • قیمت بلیط از ایروان به تفلیس: 20 تا 90 دلار
  • قیمت بلیط از باکو به تفلیس: 13 تا 30 دلار

 هزینه سفر به گرجستان با ماشین شخصی

شاید فکر کنید هزینه سفر به گرجستان با خودروی شخصی کمتر است اما اگر هزینه‌هایی مثل عوارض، بنزین و استهلاک خودرو را در نظر بگیرید، خواهید دید که آن‌قدر هم تفاوتی با سایر روش‌های زمینی ندارد. تنها مزیت سفر به گرجستان با ماشین شخصی این است که کنترل برنامه سفر صفر تا صد دست خودتان است.

برای اینکه با خودروی شخصی به گرجستان سفر کنید باید از یکی از کشورهای ترکیه، آذربایجان و ارمنستان عبور کنید؛ بنابراین از مهم‌ترین هزینه‌ها در این روش هزینه بیمه مسافرتی، بیمه شخص ثالث و عوارض خروج از کشور هستند. داشتن بیمه مسافرتی و شخص ثالث به طور خاص برای سفر از طریق ترکیه اجباری است.

با این حال هزینه سفر به گرجستان بدون تور شامل موارد دیگری هم می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پروانه خروج موقت
  • گواهی‌نامه بین‌المللی
  • پلاک بین‌المللی (پلاک ترانزیت)
  • دفترچه بین‌المللی ماشین

تصویری از جاده های گرجستان برای سفر با ماشین شخصی

    تصویری از جاده های گرجستان برای سفر با ماشین شخصی

    هزینه تماس و اینترنت در سفر به گرجستان

    یکی از ضروری‌ترین مواردی که در سفر به یک کشور خارجی نیاز خواهید داشت، یک سیم‌کارت است. تصور کنید می‌خواهید برای رفتن به جایی از اپلیکیشن‌های مسیریابی استفاده کنید، در این حالت قطعاً به اینترنت نیاز خواهید داشت. بر این اساس متوسط هزینه‌ای که باید صرف خرید یک سیم‌کارت اعتباری کنید، 9.14 دلار است. متوسط هزینه‌ای که برای اینترنت باید پرداخت کنید در دو اپراتور معروف Magti و Geocell به شرح زیر است:

    • Magti: سه گیگابایت برای 7 روز حدود 11 دلار/ 5 گیگابایت برای 15 روز حدود 14 دلار / 10 گیگابایت برای 30 روز حدود 21 دلار.
    • Geocell: یک  گیگابایت حدود 10 دلار/ 5 گیگابایت حدود 14 دلار / 20 گیگابایت حدود 25 دلار.

    هزینه اقامت در سفر به گرجستان

    از آنجا که در سال‌های اخیر سختگیری‌ها در سفرهای توریستی به گرجستان به‌خصوص از طریق زمینی بیشتر شده، آنچه اهمیت دارد این است که حتماً از قبل محل اقامت خود را مشخص و رزرو کنید؛ بنابراین بخشی از هزینه ‌های سفر به گرجستان را هزینه اقامت در این کشور تشکیل می‌دهد. به طور کلی هزینه‌ای که باید بابت اقامت در این کشور بپردازید، بسته به کیفیت و خدماتی که هتل یا هاستل ارائه می‌دهد و همچنین فصلی که برای سفر انتخاب کرده‌اید، بسیار متفاوت خواهد بود. متوسط هزینه‌ای که باید برای هر شب اقامت در هاستل‌ها بپردازید، حدود 15 تا 20 دلار و متوسط هزینه‌ای که باید برای اقامت در هتل‌ها بپردازید، حدود 124 دلار است.

    هزینه بازدید از مکان‌های دیدنی گرجستان

    یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سفر سیاحتی قطعاً متعلق به هزینه‌هایی است که برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی می‌پردازید. هزینه‌ای که باید بابت ورود به معروف‌ترین جاذبه‌های تفلیس و باتومی بپردازید، عبارت انداز:

    تفلیسقلعه ناریکالا: ورودی رایگان است ولی برای استفاده از تله‌کابین باید حدود 1.65 دلار بپردازید.
    حمام‌های گوگرد: 11 تا 34 دلار
    موزه ملی گرجستان: 2 دلار
    باتومیباغ گیاه‌شناسی: حدود 5 دلار
    دلفیناریوم: 6 دلار

    نمایی از قلعه ناریکالا

    نمایی از قلعه ناریکالا؛ یکی از مکان‌های دیدنی گرجستان

    هزینه غذا در گرجستان

    یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی که در سفر به گرجستان باید بپردازید، هزینه تأمین وعده‌های غذایی است. اگر بخواهیم هزینه خورد و خوراک در تفلیس و باتومی را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که قیمت‌ها تقریباً با هم برابر و همپای قیمت‌هایی است که باید در تهران بپردازید. اگر با خودروی شخصی سفر کنید این شانس را خواهید داشت که مواد خوراکی مورد نیاز را با خود ببرید. در غیر این صورت می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌های غذا به سراغ رستوران‌های ارزان و متوسط بروید.

    بر این اساس متوسط هزینه‌ای که باید برای صرف یک وعده غذایی در یک رستوران معمولی بپردازید حدود 9 دلار است. همچنین اگر بخواهید به سراغ گزینه‌های ارزان‌تر مثل رستوران‌های مک‌دونالد بروید، باید به طور میانگین حدود 8 دلار برای هر وعده غذا بپردازید.

    عکسی از غذاهای کشور گرجستان

    عکسی از غذاهای کشور گرجستان

    هزینه تفریحات در گرجستان

    گرجستان به‌خصوص در سال‌های اخیر به یکی از اقتصادی‌ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان تبدیل شده است. خوشبختانه هزینه تفریح در گرجستان نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بسیار کمتر است. در همه شهرهای این کشور امکان تفریح و سپری کردن اوقات خوش وجود دارد اما در این میان، تفریحات شبانه باتومی و تفریحات شهر تفلیس از محبوبیت زیادی در میان گردشگران برخوردار است. در ادامه به برخی تفریحات در شهر تفلیس می‌پردازیم:

    • هزینه بلیط ورودی پارک آبی جینو پردایس: 11.06 دلار
    • هزینه تفریح در پینت بال هف لایف: 9.21 دلار
    • هزینه بولینگ لبوفسکی: 5.53 دلار
    • هزینه تفریح در شهربازی متاتسمیندا: از 1.11 تا 28.38 دلار
    • هزینه بلیط تله‌کابین تفلیس: 1.84 دلار

    نمایی از پارک آبی جینو پردایس

      نمایی از پارک آبی جینو پردایس

      هزینه خرید در گرجستان

      گرجستان یکی از بهترین کشورها برای خرید پوشاک است. در این کشور می‌توانید از برندهای معتبر با قیمت‌های بسیار کمتر از کشورهای دیگر خرید کنید. یکی دیگر از دلایلی که سبب می‌شود گرجستان برای علاقه‌مندان به خرید جذاب باشد، تخفیف‌های فصلی در اغلب مراکز خرید و فروشگاه‌ها است. گود ویل در تفلیس و ال سی وایکیکی برخی از معروف‌ترین این فروشگاه‌ها هستند. بهترین زمان خرید در گرجستان، فصل‌های حراجی است که می‌توانید لباس‌هایی با کیفیت را با قیمت‌های بسیار مناسب بخرید، مثلاً می‌توانید یک تی‌شرت بسیار باکیفیت را با قیمت حدود ۱۰ دلار خریداری کنید.

      تصویری از یک مرکز خرید در گرجستان

      تصویری از یک مرکز خرید در گرجستان

      هزینه حمل و نقل در گرجستان

      بخش دیگری از هزینه‌هایی که باید برای سفر به گرجستان در نظر بگیرید، هزینه‌های حمل‌ونقل است. اگر می‌خواهید تا حد ممکن هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید، بهتر است از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید.

      متوسط هزینه‌ای که باید برای خرید یک بلیط یک طرفه بپردازید، 0.3 دلار است. همچنین ورودی تاکسی‌ها 1.1 دلار است که به ازای هر 1 کیلومتر 0.72 دلار به آن اضافه می‌شود.

      تصویری از تاکسی های گرجستان

      تصویری از تاکسی‌های گرجستان

      ارزان‌ترین روش سفر به گرجستان

      اگر برای سفر به گرجستان بودجه محدودی دارید، جای نگرانی نیست. با رعایت نکاتی که در ادامه آورده شده، سفری ارزان به گرجستان را تجربه کنید:

      ۱- ترجیحاً از پروازهای اکونومی استفاده کنید.

      ۲- به جای هتل‌های چند ستاره در هاستل‌ها یا اقامتگاه‌های محلی استفاده کنید.

      ۳- سعی کنید برای صرف غذا به جای انتخاب رستوران‌های لوکس در رستوران‌های محلی و غذاخوری‌های کوچک، غذا بخورید.

      ۴- برای خرید به جای رفتن به مراکز خرید بزرگ، از بازارهای محلی دیدن کنید.

      ۵- برای گشت و گذار در شهر از حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی استفاده کنید.

      بودجه شما برای سفر به گرجستان چقدر است؟

      در این مقاله سعی کردیم تا به تمامی هزینه‌های شما در سفر به گرجستان بپردازیم که شامل هزینه اقامت، غذا، خرید، تفریحات و... است. در سال‌های اخیر به‌سرعت به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان ایرانیان تبدیل شد. اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه فکر می‌کنید سفرهای خارجی مستلزم صرف هزینه‌های زیاد است، خوشبختانه باید بدانید که با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید هم گردش و تفریح داشته باشید و هم هزینه سفر به گرجستان را تا حد ممکن کاهش دهید. فراموش نکنید که شما همیشه می‌توانید تور گرجستان را با بهترین قیمت و کیفیت از آژانس مسافرتی دانیار سفر تهیه کنید.  پس دیگر منتظر نمانید، چمدان‌های خود را بسته و بقیه کارها را به دانیار سفر بسپرید.

      سؤالات متداول:

      ۱- هزینه روزانه سفر به گرجستان چقدر است؟

      هزینه سفر به گرجستان به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به طور میانگین هزینه روزانه هر نفر حدود ۳۳ دلار برآورد می‌شود.

      ۲- ارزان‌ترین روش سفر به گرجستان چیست؟

      ارزان‌ترین روش سفر به گرجستان معمولاً به‌صورت زمینی است. شما می‌توانید با اتوبوس یا ماشین شخصی از ایران به گرجستان سفر کنید.

      ۳- سفر به گرجستان چقدر هزینه دارد؟

      هزینه سفر یک هفته ای به گرجستان برای یک نفر حدود ۲۲۸ دلار است.