ترکیه یا گرجستان؟ کدام مقصد بهتری است؟

جستجو در مجله گردشگری

راهنمای سفر 25 شهریور ، 1403 5 دقیقه

احتمالاً اگر قصد یک سفر سیاحتی داشته باشید، دو کشور همسایه ایران، یعنی گرجستان و ترکیه در لیست شما قرار دارند. انتخاب مقصد سفر از بین این دو کشور که هر کدام جذابیت‌های خاصی دارند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. هر کدام از این کشورها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که سبب می‌شود تجربه‌ای متفاوت از سفر به آن‌ها کسب کنید. گرجستان فرهنگ غنی و مناظر طبیعی شگفت‌انگیز و ترکیه تاریخ پربار و تنوع فرهنگی فوق‌العاده‌ای دارد. از این رو هر دو کشور از مقاصد گردشگری محبوب در میان ایرانیان به شمار می‌روند. اگر شما هم با چالش ترکیه یا گرجستان روبرو هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم این دو کشور را به لحاظ آب و هوا، هزینه‌های اقامت، جاذبه‌های گردشگری، فرهنگ و غذا، زبان و ... مقایسه کنیم تا شما راحت‌تر بتوانید مقصد سفر خود را مشخص کنید و تجربه‌ای خاطره‌انگیز از سفر به یکی از این دو کشور داشته باشید.

سفر به ترکیه یا گرجستان؟ آب و هوای کدام بهتر است؟

گرجستان و ترکیه از نظر آب و هوا تفاوت‌های بسیاری دارند و این موضوع قطعاً تأثیر زیادی بر انتخاب مقصد سفر شما خواهد داشت. گرجستان در منطقه قفقاز واقع شده که آب و هوای بسیار متنوعی دارد. در نواحی ساحلی این کشور که اقلیم آن نیمه ‌حاره‌ای است، تابستان‌ها گرم و مرطوب و زمستان‌ها معتدل هستند. اگر آب و هوای سردتر و برفی را ترجیح می‌دهید، باید از مناطق کوهستانی آن دیدن کنید که قطب ورزش‌های زمستانی این کشور به حساب می‌آیند. در مناطق کوهستانی گرجستان، زمستان‌ها سرد و برفی و تابستان‌ها هم خنک‌تر از مناطق ساحلی هستند.

در مقابل، ترکیه چون مثل یک پل، اروپا و آسیا را به هم وصل می‌کند از تنوع آب و هوایی گسترده‌‌تری برخوردار است. آب و هوای آنتالیا و دیگر شهرهای ساحلی ترکیه، مانند کوش آداسی که اقلیم مدیترانه‌ای دارند، معمولا با تابستان‌‌های گرم و زمستان‌ها‌ی معتدل و پربارش همراه است. در شهرهای مرکزی و شرقی که بیشتر کوهستانی هستند، تابستان‌ها گرم و زمستان‌ها سرد و برفی است. آب و هوای استانبول هم به دلیل قرار گرفتن در اقلیم اقیانوسی، با تغییرات ناگهانی مکرر و  بارش‌های فراوان همراه است. در این اقلیم همچنین دور از انتظار نیست که در زمستان هم با بارش برف شدید روبرو شوید.

پس اینکه به گرجستان بریم یا ترکیه، در وهله اول به این بستگی دارد که شما چه آب و هوایی را ترجیح می‌دهید و متناسب با آن از انجام چه تفریحاتی لذت می‌برید.

تصویری از کشورهای ترکیه و گرجستان

تصویری از کشورهای ترکیه و گرجستان

ترکیه یا گرجستان؟ برای سفر کدام ارزان تر است؟

بدون شک، هزینه‌های سفر یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در انتخاب مقصد است. به این لحاظ می‌توان این‌گونه گفت که گرجستان در حالت کلی ارزان‌تر ترکیه است؛ بنابراین اگر محدودیت بودجه دارید یا نمی‌خواهید پول زیادی صرف سفر کنید، گرجستان به ‌ویژه از نظر هزینه‌های خورد و خوراک و اقامت، انتخاب بهتری خواهد بود. در گرجستان، گزینه‌های متنوعی برای اقامت از هاستل‌های ارزان‌قیمت گرفته تا خانه‌های محلی و هتل‌های باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه وجود دارد. هزینه‌ غذا هم در رستوران‌های محلی این کشور به ‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر از رستوران‌های لوکس‌ است. در مقابل در ترکیه و به ‌ویژه در شهرهایی مانند استانبول و آنتالیا که شهرهای توریستی معروفی هستند، هزینه‌ها معمولاً بالاتر است. اما اگر قصد کاهش هزینه‌های سفر خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که با خرید تور ترکیه به این کشور سفر کنید تا خدمات بیشتری را در ازای پرداخت هزینه‌ای کمتر در اختیار داشته باشید.

مقایسه جاهای دیدنی ترکیه و گرجستان

گرجستان و ترکیه هر دو از نظر جاهای دیدنی پر از جاذبه‌های منحصربه‌فرد و متنوع هستند، اما از جنبه‌های مختلفی هم با یکدیگر تفاوت دارند.

کافی است بدانید گرجستان کجاست تا با نام شهر تفلیس، پایتخت تاریخی و فرهنگی‌ این کشور، هم آشنا باشید. تفلیس به دلیل معماری زیبا، خیابان‌های سنگ‌فرش شده و حمام‌های گوگردی برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. اگر می‌خواهید ترکیبی از سنت و مدرنیته را در کنار هم ببینید، حتماً باید از این شهر دیدن کنید. هر جای تفلیس را که نگاه کنید بناهایی از قرون‌وسطی را در کنار ساختمان‌های جدید خواهید دید. شهر باتومی هم یکی دیگر از شهرهای توریستی گرجستان است که به سواحل زیبای دریای سیاه و برج‌های مدرنش معروف است و به همین دلیل برای علاقه‌مندان به تفریحات ساحلی و زیبایی‌های طبیعی جذابیت بسیاری دارد. مناطق کوهستانی گرجستان نیز مناظر بسیار بکری دارند و یکی از بهترین جاهایی هستند که طرفداران ورزش‌های زمستانی می‌توانند انتخاب کنند.

در مقابل ترکیه به دلیل تنوع جغرافیایی و تاریخی، مناطق توریستی زیادی دارد. استانبول مرکز فرهنگی و تاریخی ترکیه، با داشتن مساجد باشکوه، بازارهای بزرگ و کاخ‌های تاریخی متعدد، یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ترکیه و جهان به حساب می‌آید پس اگر با تور استانبول یا به صورت شخصی به این شهر سفر کردید، بازدید از این جاذبه‌ها را از دست ندهید. سواحل زیبای آنتالیا و کوش آداسی امکانات تفریحی و هتل‌های لوکس بسیاری دارند که همین آن‌ها را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سپری کردن تعطیلات تابستانی تبدیل کرده است. کاپادوکیا با مناظر خاصش و پاموکاله که به قلعه سفید مشهور است، از دیگر جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد ترکیه به شمار می‌روند. همچنین شهرهای تاریخی مانند افسس و تروا به دلیل اینکه پر از آثار باستانی هستند، یکی از بهترین شهرها برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ این کشور به حساب می‌آید.

اگر به این فکر می‌کنید که کدام کشور را انتخاب کنید، ترکیه یا گرجستان؟ تا اینجا به نظر می‌رسد که ترکیه به لحاظ جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، گزینه‌های به مراتب بیشتر و متنوع‌تری دارد و به همین دلیل ممکن است برای طیف وسیعی از گردشگران جذاب باشد.

عکسی از جاهای دیدنی ترکیه

عکسی از جاهای دیدنی ترکیه

مقایسه هتل‌ها و اقامتگاه‌های گرجستان و ترکیه

در رابطه با هتل‌ها و اقامتگاه‌ها هر دو کشورِ گرجستان و ترکیه، گزینه‌های متنوعی را پیش روی مسافران قرار می‌دهند اما آنچه باعث تفاوت آن‌ها می‌شود، هزینه و خدمات آن‌ها است.

ترکیه به ویژه در شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنتالیا و بدروم، هتل‌های بسیار متفاوتی دارد. هتل‌های این شهرها معمولاً به لوکس بودن و خدمات عالی و باکیفیت مشهور هستند. در آنتالیا هتل‌های لوکس بسیاری در سواحل دریای مدیترانه وجود دارد که مجهز به امکانات رفاهی و تفریحی ویژه‌ای هستند و به همین دلیل تجربه‌ای شگفت‌انگیز با اقامت در این هتل‌ها خواهید داشت. بدروم نیز یکی دیگر از شهرهای توریستی ترکیه است که هتل‌های باکیفیت بسیاری دارد.

در مقابل، گرجستان نیز گزینه‌های اقامتی خوبی دارد اما آنچه سبب برتری آن نسبت به ترکیه می‌شود، این است که به طور کلی هزینه‌های اقامت در این کشور بسیار پایین‌تر است به ویژه اگر با تور گرجستان به این کشور سفر کنید، هزینه اقامت به مراتب کمتری نیز پرداخت می‌کنید. در باتومی نیز هتل‌های لوکس بسیاری به چشم می‌خورد که اغلب آن‌ها در کنار خدمات باکیفیت، یک ساحل اختصاصی هم دارند. در تفلیس، انواع مختلفی از اقامتگاه‌ها از جمله مهمان‌خانه‌های سنتی، بوتیک هتل‌ها و هتل‌های با معماری تاریخی وجود دارد که با اقامت در آن‌ها می‌توانید فرهنگ و تاریخ مردم محلی را از نزدیک احساس کنید.

به طور کلی، هزینه‌های اقامت در ترکیه به ویژه در مناطق توریستی معروف بیشتر از گرجستان است. ترکیه به دلیل زیرساخت‌های گردشگری خوبی که دارد، از تنوع بالایی در اقامتگاه‌های خود برخوردار است. از سوی دیگر، اقامتگاه‌های گرجستان در عین حال که تنوع خوبی دارند، به دلیل هزینه‌های مناسب‌تر سبب می‌شوند که اقامت لذت‌بخش و البته مقرون‌به‌صرفه‌ای را در این کشور تجربه کنید.

پس در جواب به سؤال ترکیه یا گرجستان؟ باید بگوییم که ترکیه بیشتر برای لاکچری‌پسندان و مسافران بدون محدودیت مالی مناسب است درحالی که گرجستان برای کسانی که نمی‌خواهند هزینه زیادی را صرف سفر کنند.

نمایی از یک هتل در کشور گرجستان

نمایی از یک هتل زیبا در کشور گرجستان

مقایسه فرهنگ غذایی گرجستان و ترکیه

فرهنگ غذایی گرجستان و ترکیه هر دو به دلیل نزدیکی به فرهنگ غذایی ایرانی، جذاب هستند. با این حال هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی نیز دارند که همین سبب می‌شود در هر کشور تجربه‌ای متفاوت کسب کنید.

در گرجستان غذاهای متنوع و بسیار خوشمزه‌ای را می‌توانید امتحان کنید که خینکالی (کوفته‌های پر شده با گوشت و ادویه)، خاچاپوری (نان پر شده با پنیر) و کباب متسوادی (کباب گوسفند) تنها برخی از محبوب‌ترین غذاهای این کشور از نظر گردشگران هستند. در گرجستان همچنین نوشیدنی‌های خاص و باکیفیتی را می‌توانید تست کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع شراب اشاره کرد.

اما ترکیه از معدود کشورهایی است که یکی از دلایل شهرت آن را می‌توان فرهنگ غذایی جذاب آن دانست. فرهنگ غذایی ترکیه معمولاً با انواع کباب‌ها و انواع شیرینی‌ها شناخته می‌شود. کباب‌ترکی از محبوب‌ترین غذاهای ترکیه در میان گردشگران سراسر دنیا است که انواع مختلفی همچون دونر کباب، اسکندر کباب و شیش کباب دارد. شیرینی‌های ترکی مانند باقلوا و قرابیه هم به‌ خاطر طعم‌ خاص و دل‌نشینی که دارند، در کل دنیا زبانزد هستند.

به طور کلی در گرجستان هزینه‌های خورد و خوراک نسبت به ترکیه کمتر است. حتی می‌توانید برای صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها به سراغ رستوران‌های محلی و سنتی مناطق غیر توریستی بروید. به این صورت هم هزینه کمتری می‌پردازید و هم غذاهایی باکیفیتی نوش جان می‌کنید.

در ترکیه به ‌خصوص در شهرهای توریستی معروف مانند استانبول و آنتالیا، هزینه‌های خورد و خوراک معمولاً بالاتر است. هر چه رستورانی لوکس‌تر باشد، هزینه‌ای که باید صرف غذا  کنید، بیشتر است. این موضوع در مورد رستوران‌هایی که در مجاورت جاذبه‌های توریستی قرار دارند هم صدق می‌کند. با این حال فرهنگ غذایی ترکیه تنوع بسیار بالایی از غذاهای لذیذ دارد که اتفاقاً با ذائقه ما ایرانیان هم بسیار سازگار هستند. حال سؤال این است که ترکیه یا گرجستان؟ اگر عاشق غذا هستید و محدودیت مالی ندارید، ترکیه انتخاب بهتری خواهد بود.

تصویری از غذاهای محلی ترکیه

تصویری از غذاهای محلی ترکیه

مقایسه زبان و فرهنگ گرجستان و ترکیه

شاید عمده‌ترین تفاوت  گرجستان و ترکیه را بتوان در زبان و فرهنگ این دو کشور دانست که تفاوت‌های قابل‌توجهی با هم دارند. دلیل اصلی این موضوع پیشینه‌ تاریخی، جغرافیایی و مذهبی متفاوت این دو کشور است.

زبان رسمی مردم گرجستان، گرجی است که از دسته زبان‌های کارتولی محسوب می‌شود. این زبان حروف الفبای منحصربه‌فردی دارد. زبان کشور گرجستان به دلیل قدمت و ویژگی‌های خاصی که دارا است، نقش مهمی در هویت ملی این کشور ایفا می‌کند. زبان رسمی مردم ترکیه، ترکی است که از دسته زبان‌های آلتایی به حساب می‌آید و حروف الفبای آن بسیار شبیه حروف الفبای لاتین است. زبان ترکی در مقایسه با زبان گرجی، تأثیرات زیادی از زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر گرفته است.

فرهنگ حاکم بر کشور گرجستان بیشتر تحت تأثیر فرهنگ اروپایی و مسیحیت ارتدکس قرار دارد. مردم گرجستان به مهمان‌نوازی و خونگرمی معروف هستند و به‌ویژه در ارتباط با گردشگران، رفتار صمیمانه‌ای دارند. مردم گرجستان برای احترام به بزرگ‌ترها و رعایت سلسله مراتب اهمیت زیادی قائل هستند و معمولاً در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی به سنت‌های باستانی و فرهنگ محلی خود پایبندند.

در مقابل فرهنگ مردم ترکیه، به شدت تحت تأثیر تمدن آناتولی، عثمانی و اسلامی قرار دارد. ترکیه به دلیل اینکه نیمی از آن در آسیا و نیمی دیگر از آن در اروپا قرار دارد، آمیزه‌ای از فرهنگ‌های غربی و شرقی را در خود جای داده است. مردم ترکیه نیز بسیار مهمان‌نواز و با محبت هستند و با گردشگران رفتار گرمی دارند. برای اینکه ببینید مردم ترکیه چقدر تحت تأثیر فرهنگ اسلامی هستند، کافی است به جشن‌ها و آیین‌های مذهبی مانند عید قربان، عید فطر و ماه رمضان که در این کشور نگاهی بیندازید.

عکسی از کشور گرجستان

عکسی از کشور گرجستان

سوغاتی‌های ترکیه بهتره یا گرجستان

هر دو کشور گرجستان و ترکیه به دلیل داشتن پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی، سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی بسیار متنوع و جذابی دارند که هر کدام جلوه‌ای از سنت‌های مردم محلی این دو کشور به حساب می‌آیند.

یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های ترکیه به ‌خصوص در استانبول، سرامیک‌های دست‌ساز زیبایی هستند که نقوش سنتی و طراحی‌های منحصربه‌فردی دارند. این سرامیک‌ها را می‌توانید به عنوان یادگاری بخرید و یا به‌ عنوان یک وسیله تزئینی از آن استفاده کنید. از دیگر سوغاتی‌های معروف ترکیه می‌توان به شال‌ها و پارچه‌های ترکی که به‌ صورت سنتی و بارنگ‌های متفاوت طراحی شده‌اند، اشاره کرد. از آنجا که قهوه ترک بخش مهمی از فرهنگ مردم ترکیه را شامل می‌شود، یکی دیگر از سوغاتی‌های این کشور را می‌توان لوازم سرو قهوه مثل قهوه‌جوش‌ها و فنجان‌های سنتی دانست. فرش و قالیچه و شیرینی‌هایی مانند باقلوا از جمله دیگر سوغاتی‌های این کشور هستند.

در گرجستان اما سوغاتی‌ها کمی متفاوت هستند. کانتسی‌ یکی از سوغاتی‌های عجیب این کشور است که در واقع ظروف نوشیدنی ساخته‌شده از شاخ حیوانات هستند. خنجر گرجی نیز یکی دیگر از سوغاتی‌های گرجستان است که هنر و مهارت‌ باستانی مردم این کشور را در ساخت سلاح‌های تزئینی نشان می‌دهد. کلاه‌های پاپاخی که با پشم درست می‌شوند و طراحی خاصی هم دارند، جزء نمادهای فرهنگی گرجستان به شمار می‌روند. در گرجستان انواع مختلفی از پنیرهای خوشمزه و باکیفیت وجود دارد که به نوعی می‌توان آن‌ها را از سوغاتی‌های خوشمزه گرجستان دانست. آخرین موردی که می‌توان در لیست سوغاتی‌های این کشور قرار دارد، زیورآلات نقره هستند که به سبک سنتی طراحی می‌شوند.

تصویری از سوغاتی‌های ترکیه

تصویری از سوغاتی‌های کشور ترکیه

برای خرید گرجستان بریم یا ترکیه؟

اگر علاوه بر تفریح، خرید هم جزء اهداف سفر شما هست، خوشبختانه باید بدانید که هر دو کشور گرجستان و ترکیه برای این منظور می‌توانند شما را راضی کنند. با این حال تجربه خرید در این دو کشور به دلایل مختلفی از جمله زیرساخت‌ها و مراکز خرید متفاوت، یکسان نیست.

در گرجستان، به ویژه در پایتخت آن تفلیس، مراکز خرید خوبی وجود دارد که می‌توانید کالاهای مختلفی را از برندهای معتبر خریداری کنید. تفلیس مال و ایست پوینت از مشهورترین و بزرگ‌ترین مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید این شهر هستند. در این مراکز برندهای بین‌المللی معروف زیادی را خواهید دید اما به طور کلی، برندها و کالاها در گرجستان به اندازه ترکیه متنوع نیستند.

شهر استانبول، از قطب‌های خرید ترکیه به حساب می‌آید. استانبول پر از مراکز خرید لوکس و مدرن است و به همین دلیل گزینه‌های بی‌پایانی را پیش روی علاقه‌مندان به خرید قرار می‌دهد. مال آو استانبول، زورلو سنتر، ایستینیه پارک و بازار بزرگ استانبول از جمله محبوب‌ترین مراکز خرید این شهر هستند که برندهای مشهور بین‌المللی و ترکیه‌ای را در خود جای داده‌اند. در این مراکز قطعاً یکی از بهترین و جذاب‌ترین خریدهای خود را تجربه خواهید کرد. در کنار استانبول، در مراکز خرید ازمیر هم تنوع بالایی از کالاها را باکیفیت بالا خواهید دید.

در مجموع اگر بر سر دوراهی ترکیه یا گرجستان قرار گرفتید، باید اول مشخص کنید که چه هدفی دارید. اگر هدف شما خرید کالاهای باکیفیت‌ است یا اینکه به دنبال برندهای بین‌المللی معروف هستید، مراکز خرید لوکس و متنوع استانبول، گزینه بهتری نسبت به مراکز خرید تفلیس خواهند بود اما اگر می‌خواهید خرید مقرون‌به‌صرفه‌تری را تجربه کنید، قطعاً تفلیس گزینه مناسب‌تری است.

نمایی از یک مرکز خرید در گرجستان

نمایی از یک مرکز خرید در گرجستان

تفریحات گرجستان بهتره یا ترکیه

گرجستان بیشتر به دلیل مناظر طبیعی خود شهرت دارد. در این کشور می‌توانید از تفریحات کوهستانی در مناطق مختلفی مانند سوخومی، باتومی و قفقاز لذت ببرید. از جمله این تفریحات می‌توان به پیاده‌روی، کوه‌نوردی و تماشای مناظر طبیعی اشاره کرد. اگر از آن دسته افرادی هستید که دیدن بناهای باستانی برای شما همچون یک تفریح بی‌پایان است، می‌توانید شهرهای تفلیس و مستختا را انتخاب کنید. در نهایت اگر به ساحل‌گردی علاقه‌مندید و دوست دارید تفریحات مدرن‌تری را تجربه کنید، باید سراغ شهرهایی مانند باتومی بروید.

در مقابل ترکیه و به‌ ویژه مناطق ساحلی آن مثل آنتالیا و بدروم به دلیل سواحل زیبا و امکانات تفریحی متنوع شهرت دارد. در این کشور تفریحات آبی متعددی در قالب پارک‌های آبی و امکان انجام ورزش‌های آبی در نظر گرفته شده است و به همین دلیل یکی از بهترین کشورها برای علاقه‌مندان به تفریحات آبی به شمار می‌رود. اگر دوست دارید یک سفر تفریحی و البته تاریخی داشته باشید، حتماً از شهرهایی مثل استانبول دیدن کنید. از دیگر تفریحات ترکیه می‌توان به گردش در بازارهای محلی و لذت بردن از یک زندگی شبانه پرجنب‌وجوش اشاره کرد.

عکسی از یک ساحل زیبا در ترکیه

عکسی از سواحل ترکیه؛ از بهترین تفریحات این کشور

شما از میان ترکیه و گرجستان کدام را انتخاب می کنید؟

فرقی نمی‌کند گرجستان را برای سفر انتخاب کنید یا ترکیه، در هر دو کشور قطعاً سفر جذاب و البته متفاوتی را تجربه خواهید کرد. در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه این دو کشور را با در نظر گرفتن پارامترهایی مختلفی همچون آب و هوا، هزینه‌های سفر، جاهای دیدنی، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، غذاها، زبان و فرهنگ، سوغات و در نهایت قدرت خرید مقایسه کنیم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید. این که کدام کشور را انتخاب کنید، کاملاً به بودجه شما و هدف شما از سفر بستگی دارد. در مجموع می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که هزینه‌های اقامت و خرید در گرجستان نسبتاً پایین‌تر از ترکیه است. در مقابل باید گفت که ترکیه به لحاظ تنوع غذایی، داشتن مراکز خرید لوکس و امکانات تفریحی متعدد، نسبت به گرجستان انتخاب بهتری خواهد بود. برای تجربه سفری به‌ یادماندنی و مقرون‌به‌صرفه به گرجستان و ترکیه، می‌توانید بهترین تورهای ترکیه شامل تور استانبول و بهترین تورهای گرجستان ازجمله تور باتومی و تور تفلیس را با قیمت و کیفیت عالی از آژانس مسافرتی دانیار سفر تهیه کنید. 

سؤالات متداول:

۱- ترکیه بهتر است یا گرجستان برای سفر؟

انتخاب بین ترکیه و گرجستان بستگی به ترجیحات شما دارد. ترکیه برای کشانی که به دنبال کسب یک تجربه همه جانبه هستند و گرجستان برای کشانی که به مناظر بکر و طبیعی علاقه دارند، مناسب است.

۲- سفر به ترکیه ارزان‌تر است یا گرجستان؟

به ‌طور کلی، گرجستان ارزان‌تر از ترکیه است. هزینه‌های اقامت و خورد و خوراک در گرجستان کمتر است. در ترکیه به خصوص در شهرهای توریستی مثل استانبول و آنتالیا، هزینه‌ها بیشتر خواهد بود.

۳- آب و هوای ترکیه بهتر است یا گرجستان؟

ترکیه به دلیل گستردگی جغرافیایی، اقلیم‌های متفاوتی دارد. شهرهای ساحلی آن تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل دارند. در مقابل، گرجستان به دلیل موقعیت کوهستانی‌اش، دارای زمستان‌های سرد و برفی و تابستان‌های معتدل است.

۴- برای تفریح، ترکیه بهتره یا گرجستان؟

ترکیه به دلیل داشتن سواحل زیبا، شهرهای تاریخی مانند استانبول و مناطق خاصی مانند کاپادوکیا و پاموکاله، از تنوع بیشتری در جاذبه‌های گردشگری به نسبت گرجستان برخوردار است.

۵- سفر به ترکیه ارزانتر است یا گرجستان؟

با توجه به هزینه‌های روزانه در ترکیه و گرجستان که به ترتیب حدود 130 و 30 دلار هستند، سفر به گرجستان به مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر از سفر به ترکیه است.