گرجستان کجاست؟ راهنمای سفر به گرجستان

جستجو در مجله گردشگری

راهنمای سفر 29 مرداد ، 1403 5 دقیقه

یکی از گزینه‌های اصلی ایرانیان برای سفرهای خارجی، کشور گرجستان است. طبیعت حیرت‌انگیز، جاذبه‌های تاریخی زیبا، تفریحات رنگارنگ و بسیاری دلایل دیگر، باعث محبوبیت گرجستان در بین گردشگران ایرانی شده‌اند. گرجستان کجاست؟ آب‌وهوای این کشور چطور است؟ از چه راه‌هایی می‌توانیم به گرجستان سفر کنیم؟ هزینه سفر به این کشور چقدر است؟ اگر 10 دقیقه از زمان ارزشمندتان را صرف مطالعه مقاله راهنمای سفر به گرجستان کنید، پاسخ همه سوال‌های بالا و ده‌ها سوال دیگر را پیدا خواهید کرد. 

کشور گرجستان کجاست

کشور گرجستان در منطقه قفقاز، مرز اروپای شرقی و آسیای غربی، قرار گرفته و یک کشور اوراسیایی است. این کشور با روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکیه و ارمنستان مرز مشترک دارد و در مجاورت دریای سیاه واقع شده است.

نمایی زیبا از کشور گرجستان

نمایی زیبا از کشور گرجستان

تاریخچه کشور گرجستان

قدمت گرجستان به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد. این کشور فراز‌و‌نشیب‌های بسیاری داشته و روزگاری بخشی از خاک ایران بوده است. مساحت گرجستان حدود ۶۰۰۹۹ کیلومتر و جمعیت آن بیش از ۴ میلیون نفر است. این کشور با همین وسعت کم، جاذبه‌های تاریخی شگفت‌انگیز و طبیعت خارق‌العاده‌ای دارد و با تقویت زیرساخت‌های خود در دهه‌های اخیر موفق به جذب گردشگران از سراسر دنیا شده است. در بخش‌های بعدی با دیدنی‌های گرجستان و نحوه سفر به این کشور زیبا بیشتر آشنا خواهید شد.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به گرجستان

در ادامه راهنمای سفر به گرجستان نوبت به بررسی آب‌وهوای این کشور رسیده است. گرجستان کشوری چهار فصل است؛ چرا که از غرب و شرق تحت‌تاثیر آب‌وهوای قاره‌ای و نیمه‌گرمسیری قرار دارد و در شمال، معتدل و بارانی است. مناطق مرکزی این کشور نیز آب‌وهوای خشک و قاره‌ای دارد. در بخش‌های کوهستانی نیز آب‌وهوا سردتر از سایر بخش‌های کشور است. وجود کوه‌های قفقاز و دریای سیاه، شرایط آب‌وهوایی متفاوتی برای گرجستان ایجاد کرده‌اند. یعنی شرق کشور همیشه سردتر از غرب آن است.

بهترین زمان سفر به گرجستان از لحاظ آب‌وهوا، ماه‌های می، ژوئن و سپتامبر، معادل اردیبهشت تا اوایل تیر و شهریور تا اواسط مهر است. اگر می‌خواهید سفری اقتصادی به گرجستان داشته باشید، ماه‌های بسیار سرد یا بسیار گرم را انتخاب کنید. البته گرجستان در هر فصلی زیبا است و تفریحات خاص خود را دارد.

تصویری از کشور گرجستان در فصل بهار

تصویری از عکس مردم گرجستان در یک جای دیدنی در فصل بهار

هزینه سفر به گرجستان

اگر به‌دنبال سفر خارجی ارزان هستید، گرجستان انتخاب ایده‌آلی است. با هزینه کم می‌توانید سفری دل‌چسب را تجربه کنید. طبق آمار به‌دست آمده از سفرهای اخیر به گرجستان، هر گردشگر باید به‌طور متوسط، روزانه حدود 32 دلار که معادل 87 لاری است، خرج غذا، حمل‌ونقل و اقامتگاه کند. البته این مقدار برای خوردن یک وعده غذای معمولی و اقامت در هتلی متوسط است. اگر بخواهید رستوران‌های لاکچری و هتل‌های پنج ستاره را امتحان کنید،‌ قطعا هزینه‌های سفر بیشتر می‌شوند. هزینه خرید و بازدید از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی نیز به نیاز، سلیقه و بودجه هر گردشگر بستگی دارد. ما در مقاله‌ای به طور کامل درباره هزینه سفر به گرجستان توضیح داده‌ایم که خواندن آن را پیشنهاد می‌کنیم.

جاهای دیدنی گرجستان کجاست؟

در این بخش نوبت به معرفی جاهای دیدنی گرجستان رسیده است. گرجستان شهرهای بسیاری دارد؛ اما تفلیس و باتومی از مهم‌ترین شهرهای این کشور هستند. تفلیس نه تنها پایتخت گرجستان است، بلکه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. باتومی نیز به‌عنوان یک شهر ساحلی به شهرت رسیده است. در ادامه با تعدادی از جاذبه‌های دیدنی تفلیس و باتومی آشنا می‌شوید.

  • جاهای دیدنی تفلیس: مجسمه مادر، پل صلح، برج ساعت، کلیسای جامع تثلیث، معبد سامتاورو، قلعه ناریکالا، محله حمام‌های تفلیس، شهر سنگی اوپلیستیخه، خانه اپرای پالیاشویلی، موزه ملی گرجستان، دریاچه لیسی، دریای تفلیس، سد ژینوالی
  • جاهای دیدنی باتومی: مجسمه علی و نینو، سواحل باتومی، دریاچه نوریگلی، آبشار ماخونتستی، باغ گیاه‌شناسی، میدان پیازا، برج باتومی، برج الفبا، برج چاچا، کلیسای جامع مریم مقدس، صومعه اسکالتا

اغلب تورهای گرجستان به مقصد باتومی و تفلیس برگزار می‌شوند؛ اما باید بدانید که هر قسمت از گرجستان، جذابیت خاص خود را دارد. وصف زیبایی‌های این کشور در یک مقاله نمی‌گنجد و باید آن را از نزدیک ببینید.

عکس کلیسای جامع تثلیث در شهر تفلیس

عکس کلیسای جامع تثلیث در شهر تفلیس

مدارک لازم برای سفر به گرجستان

پیش از سفر به گرجستان حتما مدارک لازم را در چمدان یا کیف دستی خود قرار دهید. پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار، بلیط برگشت، واچر رزرو هتل، پول نقد و بیمه مسافرتی از جمله مدارک مور‌نیاز برای سفر به گرجستان هستند. در صورت همراه نداشتن هر یک از این مدارک، در سفر با مشکل روبه‌رو خواهید شد. خوشبختانه برای رفتن به گرجستان به ویزا نیازی نیست. رفت‌وآمد بدون ویزا، شرایط سفر به گرجستان را برای ایرانیان بسیار آسان کرده است. 

راه های سفر به گرجستان

حالا که می‌دانید گرجستان کجاست، می‌توانید حدس بزنیدکه برای سفر به این کشور راه‌های متعددی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از هواپیما، ماشین شخصی، اتوبوس و حتی قطار به این کشور بروید. در بخش‌های بعدی درباره این روش‌ها توضیح بیشتری خواهیم داد. فقط در طول سفر، مدارک و وسایل لازم را همراه داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید.

سفر به گرجستان با تور

اگر به‌دنبال سفر اقتصادی و آسان هستید، تور گرجستان را انتخاب کنید. تورهای مسافرتی به مقصد تفلیس و باتومی در اغلب آژانس‌های کشور برگزار می‌شوند و قیمت مناسبی دارند. سفر با تور به‌معنی برخورداری از امکانات بیشتر با هزینه کمتر است. تورهای زمینی گرجستان از تورهای هوایی این کشور ارزان‌تر هستند؛ اما با تورهای زمینی مسیری طولانی در پیش خواهید داشت. نظرات در مورد سفر به گرجستان با تور بسیار مثبت است. تور هوایی یا زمینی گرجستان را بخرید و سایر کارها را به آژانس برگزارکننده بسپارید.

سفر به گرجستان با قطار

اگر به دنبال سفر به گرجستان زمینی هستید، خبر بد اینکه مسیر ریلی مستقیم از ایران به گرجستان وجود ندارد. گردشگرانی که به سفر زمینی با قطار علاقه دارند باید در ابتدا خود را به شهر ایروان در ارمنستان یا باکو در آذربایجان برسانند؛ سپس با اتوبوس یا تاکسی به گرجستان بروند. فاصله ایران تا ارمنستان با قطار حدود 20 ساعت و فاصله ارمنستان تا گرجستان تقریبا 11 ساعت است. برای سفر ریلی از ایران به گرجستان باید بیش از یک روز کامل در راه باشید. مسیر بسیار طولانی است؛ اما جذابیت خود را دارد و هزینه آن از سفر هوایی بسیار کمتر است.

سفر به گرجستان با ماشین شخصی

اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به گرجستان سفر کنید باید همه جوانب را در نظر بگیرید. گواهینامه بین‌المللی، دفترچه مالکیت خودرو، برچسب ir، برگه کاپوتاژ، پلاک ترانزیت، بیمه مسافرتی و پاسپورت از ملزومات سفر خارجی با ماشین شخصی هستند. از آنجا که ایران و گرجستان مرز مشترک ندارند، برای سفر جاده‌ای باید از یکی از کشورهای ارمنستان، آذربایجان یا ترکیه عبور کنید.

برای سفر به گرجستان از طریق ترکیه باید خود را به یکی از مرزهای رازی، بازرگان یا سرو برسانید و از آنجا به‌طرف نقاط مرزی سارپی یا واله حرکت کنید. برای سفر زمینی از راه ارمنستان به گرجستان نیز باید از نقطه مرزی نوردوز در آذربایجان شرقی استفاده کنید. نقاط مرزی آستارا و بیله‌سوار نیز در مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارند. سفر به گرجستان با ماشین شخصی بیش از ۲۰ ساعت طول می‌کشد. همچنین باید بدانید که این سفر طولانی، دردسرهای خاص خود را دارد.

تصویری از جاده های گرجستان برای سفر با ماشین شخصی

تصویری از جاده های گرجستان برای سفر با ماشین شخصی

سفر به گرجستان با اتوبوس

برای سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس دو راه دارید. راه اول، استفاده از حمل‌ونقل عمومی در هر کشور است که به افراد کوله‌گرد پیشنهاد می‌شود؛ چرا که این روش برای تازه‌کارها کمی خطرناک است. راه دوم و مطمئن‌تر، سفر از تهران یا تبریز به مقصد گرجستان است. اتوبوس‌های باتومی و تفلیس در پایانه‌های آزادی و بیهقی تهران حرکت می‌کنند.

این اتوبوس‌ها اغلب از ترکیه یا ارمنستان می‌گذرند و پس از چند ساعت توقف در مرز به مسیر خود ادامه می‌دهند. طی مسافت تهران تا گرجستان حدود 24 تا 30 ساعت طول می‌کشد. سفر زمینی با اتوبوس، یک سفر طولانی است؛ اما ارزانترین روش سفر به گرجستان محسوب می‌شود.

سفر به گرجستان از ترکیه

برخی از گردشگران ایرانی پس از بازدید از استانبول در ترکیه، به کشورهای اطراف سفر می‌کنند. ترکیه و گرجستان مرز مشترک دارند. اگر بخواهید از ترکیه راهی گرجستان شوید، راه‌های بسیاری پیش روی شما وجود دارند. فاصله بین ترکیه تا گرجستان روی نقشه حدود 1053 کیلومتر است. شما می‌توانید این فاصله را با قطار، هواپیما، اتوبوس و خودروی شخصی طی کنید.

مراکز خرید گرجستان کجاست

در این قسمت از راهنمای سفر به گرجستان به بررسی مراکز خرید معروف این کشور می‌پردازیم. بسیاری از گردشگران فقط برای تفریح و گشت‌وگذار سفر نمی‌کنند. بلکه خرید کردن از بازارها و مراکز خرید نیز بخش مهمی از سفر آن‌ها است. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، باید با بهترین مراکز خرید گرجستان آشنا شوید. این بازارها و مال‌ها اغلب در دو شهر توریستی تفلیس و باتومی قرار دارند و مکان‌های خوبی برای خرید انواع لباس، کیف، کفش، لوازم آرایشی و سوغاتی هستند.

  • مرکز خرید تفلیس مال (Tbilisi Mall)
  • مرکز خرید ایست پوینت (East Point)
  • مرکز خرید لیلو مال (Lilo Mall)
  • مرکز خرید اوراسیا (Eurasia shopping mall)
  • مرکز خرید گالریا تفلیس (Galleria Tbilisi)
  • بازار درای بریج (Dry Bridge Market)
  • مرکز خرید باتومی پلازا (Batumi Plaza)
  • مرکز خرید باتومی مال (Batumi Mall)
  • مرکز خرید مترو سیتی (Metro City)
  • بازار باتومی (Batumi Bazar)

حتی اگر قصد خرید ندارید، در سفر به باتومی و تفلیس به بازارهای سنتی این شهرها سر بزنید. چرا که با فرهنگ مردم گرجستان بیشتر آشنا خواهید شد.

نمایی از مرکز خرید لیلو مال گرجستان

نمایی از مرکز خرید لیلو مال گرجستان

بهترین هتل های گرجستان کجاست

گرجستان یک کشور توریستی است و از سراسر دنیا بازدیدکننده دارد؛ در نتیجه، از بهترین و لوکس‌ترین هتل‌ها تا هاستل‌های اقتصادی در این کشور موجود است. در ادامه شما را با تعدادی از بهترین هتل‌های تفلیس و باتومی، دو شهر محبوب گرجستان، آشنا می‌کنیم.

  • بهترین هتل‌های تفلیس: رادیسون بلو ایوریا تفلیس، ریور ساید تفلیس، پولمن اکسس تاورز تفلیس، هتل تفلیس، هتل بوتیک کیسی تفلیس، هتل بوتیک تابرنه تفلیس، هتل ماریوت تفلیس
  • بهترین هتل‌های باتومی: اسکای تاور هتل، رادیسون بلو باتومی، بلو اسکای هتل،‌ هتل ایفوریا باتومی، هتل رویال گرجستان، هتل شرایتون باتومی، هتل گرند گلوریا باتومی

برای اقامت در گرجستان می‌توانید هتل‌های لوکس پنج ستاره را انتخاب کنید یا به‌سراغ اقامتگاه‌های ارزان بروید. با هر بودجه و سلیقه، اقامتگاه مناسبی در شهرهای گرجستان پیدا خواهید کرد.

عکس هتل رادیسون بلو باتومی

عکس هتل رادیسون بلو باتومی

غذاهای گرجستان

از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مراکز خرید گرجستان که بگذریم، نوبت به غذاهای خوشمزه این کشور می‌رسد. اگر‌چه غذاهای گرجستانی شهرت جهانی ندارد؛ اما با ذائقه ما ایرانی‌ها بسیار سازگار هستند. در این بخش، چند مورد از لذیذترین غذاهای کشور گرجستان را نام می‌بریم.

  • خاچاپوری (Khachapuri)؛ غذای سنتی و محبوب گرجستانی
  • خینکالی (Khinkali) یا دامپلینگ گرجستانی
  • ساتسیوی (Satsivi)؛ نوعی مرغ با سس گردو
  • چاکاپولی (Chakapuli)؛ خورش مخصوص گرجستانی‌ها
  • متسوادی (Mtsvadi) یا شیشلیک گرجستانی
  • لوبیو (Lobio)؛ ترکیبی از لوبیا و سبزیجات

غذاهای گرجستانی تنوع فراوانی دارند و ترکیبی از غذاهای گوشتی و گیاهی هستند. پس اگر گیاه‌خوار هستید، در سفر به گرجستان اصلا نگران نباشید. حالا که نام و ترکیبات برخی از مشهورترین غذاهای کشور گرجستان را می‌دانید، در رستوران‌های این کشور، سر‌در‌گم نخواهید شد.

تصویری از غذای ساتسیوی

ساتسیوی؛ از غذاهای معروف گرجستان

سوغات گرجستان

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که در راهنمای سفر به گرجستان قصد پاسخ به آن را داریم این است که «از گرجستان سوغاتی چی بیاریم؟» یکی از قشنگ‌ترین رسم‌های مردم ایران، خرید سوغاتی در سفرهای داخلی و خارجی است. حتما در سفر به گرجستان نیز در فکر خرید سوغاتی خواهید بود. در ادامه، تعدادی از سوغاتی‌های مشهور این کشور را معرفی می‌کنیم.

  • مگنت‌های یخچالی
  • زیورآلات میناکاری شده
  • لباس‌های سنتی گرجستان
  • ظروف سرامیکی گرجستانی
  • جوراب با طرح خینکالی
  • رومیزی‌های محلی گرجستان
  • شیرینی چورچخلا
  • ادویه‌های گرجستانی
  • مرباهای گرجستانی

سوغات گرجستان اغلب قیمت مناسبی دارند و یادگاری‌های جذابی هستند. شاید برایتان جالب باشد که اکثر گردشگران در سفر به شهرهای این کشور، مگنت یخچال با طرح آثار تاریخی و طبیعی گرجستان را به‌عنوان سوغاتی برای عزیزان خود خریداری می‌کنند. البته رومیزی‌ها، لباس‌های سنتی و خوراکی‌های این کشور نیز طرفداران خاص خود را دارند.

تصویری از سوغات گرجستان

تصویری از سوغات گرجستان

حمل و نقل در گرجستان

تورهای گرجستان معمولا به مقصد شهرهای تفلیس و باتومی برگزار می‌شوند. این دو شهر سیستم حمل‌ونقل عمومی بسیار خوبی دارند؛ در نتیجه، مسافران با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد. در گرجستان می‌توانید با اتوبوس، مترو، مینی‌بوس یا مارشروتکا، تاکسی و قطار کابلی تردد کنید. هزینه سفر شهری را نیز باید با استفاده از مترومانی کارت یا بلیت الکترونیکی بپردازید. مقرون‌به‌صرفه‌ترین وسایل نقلیه عمومی در گرجستان، مینی‌بوس‌ها و خطوط مترو هستند. اگر قصد استفاده از تاکسی را دارید، پیش از سوار شدن، درباره کرایه به توافق برسید. برخی از رانندگان از مسافران خارجی هزینه بالاتری دریافت می‌کنند.

عکس اتوبوس در گرجستان

اتوبوس؛ یکی از روش‌های حمل و نقل در گرجستان

تفریحات در گرجستان

گرجستان از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا است و تاریخچه‌ای بسیار غنی دارد؛ اما جاذبه‌های این کشور فقط به تعدادی مکان تاریخی و طبیعی ختم نمی‌شود. انواع تفریحات جذاب و سرگرم‌کننده در تفلیس و باتومی را در ادامه به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

  • تفریحات در تفلیس: تله‌کابین‌سواری در نزدیکی قلعه ناریکالا، بولینگ در مجموعه لبوفسکی، بالن‌سواری، زیپ لاین در باغ گیاه‌شناسی، تفریح در پارک آبی یورو پارک، تفریح در شهربازی متاتسمیندا، حمام در چشمه‌های آب گرم گولو
  • تفریحات در باتومی: غواصی، رفتینگ، فلای بورد، تفریح در پارک 6 می، تفریح در پارک معجزه، قایق‌سواری و ماهی‌گیری در دریاچه نوری گل، تله‌کابین آرگو، بازدید از دلفیناریوم، تفریح‌های شبانه در کلاب‌های باتومی

تفریحات بسیاری در گرجستان انتظار شما را می‌کشند که در این بخش فقط به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم. در سفر به این دو شهر حتما به مراکز تفریحی سر بزنید.

نمایی از تله کابین قلعه ناریکالا

نمایی از تله کابین قلعه ناریکالا

لباس مناسب برای سفر به گرجستان

انتخاب لباس مناسب برای سفر به گرجستان بستگی به آب‌وهوا دارد. در بهار و تابستان لباس‌های گشاد و خنک بپوشید و ضد آفتاب را فراموش نکنید. از آنجا که گرجستان یک کشور کوهستانی است، معمولا پاییز و زمستان سردی دارد. پس در این دو فصل حتما لباس‌های گرم و کفش مناسب همراه داشته باشید. بهترین کار این است که چند روز قبل از سفر، هواشناسی را چک کنید و متناسب با آب‌وهوا چمدان خود را بچینید.

اطلاعات ضروری در سفر به گرجستان

پیش از سفر به گرجستان باید درباره این کشور تحقیق کنید و برخی اطلاعات ضروری را به دست آورید.

واحد پول گرجستان: لاری

زبان مردم گرجستان: گرجی

دین مردم گرجستان: اکثرا مسیحی ارتودوکس

کد تلفن: 00995

شماره آتش‌نشانی: 111

شماره پلیس: 112

شماره اورژانس: 113

با داشتن این اطلاعات می‌توانید سفر آسان‌تری به گرجستان داشته باشید. اغلب مردم این کشور به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند؛ اما یاد گرفتن چند جمله به زبان گرجی، معاشرت را برای شما دل‌نشین‌تر می‌کند. رفتار مردم گرجستان با ایرانیان و گردشگران سایر کشورها بسیار محترمانه و دوستانه است. پس مطمئن باشید که سفر خاطره‌انگیزی پیش رو خواهید داشت.

برای سفر به گرجستان چمدان ها را بستید؟

در این مقاله راهنمای سفر به گرجستان سعی کردیم تا به تمام سوالات مسافران در سفر به این کشور پاسخ دهیم. به سوال کشور گرجستان کجاست؟، آب‌وهوا و بهترین زمان سفر، بهترین هتل‌ها و رستوران‌ها، شرایط سفر به گرجستان برای ایرانیان و... پاسخ دادیم. اکنون می‌توانید تور گرجستان را با خیال آسوده خریداری کنید و از سفر لذت ببرید. گرجستان تاریخچه‌ای غنی و طبیعتی زیبا دارد؛ همچنین تفریحات متنوع این کشور نیز در بین گردشگران مشهور هستند.

تور باتومی و تور تفلیس در بازه‌های زمانی مختلف و با قیمت‌های متنوع توسط آژانس دانیار سفر برگزار می‌شود. برای کسب اطلاعات کامل درباره تورهای داخلی و خارجی این مجموعه وارد صفحه اصلی شوید یا در صورت نیاز با کارشناسان دانیار سفر تماس بگیرید.

سوالات متداول:

۱- مرز ایران و گرجستان کجاست؟

ایران و گرجستان مرز مشترک ندارند. کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه بین دو کشور ایران و گرجستان قرار گرفته‌اند.

۲- آیا سفر به گرجستان ویزا میخواهد؟

خوشبختانه گردشگران ایرانی برای سفر به گرجستان نیازی به ویزا ندارند و با داشتن پاسپورت می‌توانند وارد این کشور شوند.

۳- پایتخت گرجستان کجاست؟

تفلیس، مرکز گرجستان و یکی از مهم‌ترین شهرهای این کشور است.