آب و هوای آنتالیا و بهترین زمان سفر

جستجو در مجله گردشگری

راهنمای سفر 18 تیر ، 1403 5 دقیقه

آب‌وهوای مقصدی که برای سفر انتخاب می‌کنید چقدر برایتان اهمیت دارد؟ در حقیقت دمای هوا، میزان بارندگی و رطوبت یک مکان از مهم‌ترین فاکتورها در سفر است. پس پیش از برنامه‌ریزی حتما آب‌وهوای مقصد مورد‌نظر را بررسی کنید. از آنجا که آنتالیا یکی از محبوب‌ترین شهرهای ترکیه در بین گردشگران ایرانی به شمار می‌رود، در این مقاله تصمیم داریم وضعیت آب و هوای آنتالیا در فصل‌های مختلف سال را شرح دهیم و بهترین زمان سفر به این شهر دوست‌داشتنی را به شما عزیزان بگوییم. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی از آب و هوای مقصد سفر خود داشته باشید و با خیال آسوده مسافرت را آغاز کنید، از مطالعه مطلب زیر غافل نشوید.

وضعیت آب و هوای آنتالیا ترکیه

آب و هوای آنتالیا در طول سال تقریبا مشابه استانبول و به‌طور کلی مدیترانه‌ای است. این شهر تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های سرد و ابری دارد. میانگین درجه حرارت آنتالیا در طول سال بین 5 تا 34 درجه سانتی‌گراد است و تابستان‌ها تا 39 درجه نیز بالا می‌رود. زمستان‌های این شهر ساحلی چندان سرد نیست و دمای هوا به‌ندرت به منفی صفر می‌رسد. آب و هوای انتالیا در خرداد به‌تدریج گرم می‌شود و این گرما در مرداد به اوج خود می‌رسد. با ما همراه باشید تا در بخش‌های بعدی،‌ آب و هوای این شهر توریستی در فصل‌های مختلف سال را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

تصویری از شهر آنتالیا

تصویری از یک ساحل زیبا در شهر آنتالیا

آب و هوای آنتالیا در بهار

تعطیلات عید بهترین فرصت برای سفر به ترکیه است؛ چرا که آب و هوای آنتالیا در نوروز در مطلوب‌ترین حالت خود قرار دارد. هوای عالی، بارندگی اندک و رطوبت ناچیز در فصل بهار، آنتالیا را به بهشت روی زمین تبدیل می‌کند. میانگین دمای هوا در ماه‌های اب و هوای آنتالیا در عید نوروز بسیار دلپذیر و دمای هوا از 15 تا 21 درجه سانتی‌گراد است. در فصل بهار علاوه‌بر گردشگران ایرانی، توریست‌های بسیاری از سایر کشورها به آنتالیا سفر می‌کنند. آب دریا در این فصل به اندازه کافی برای شنا گرم است و بعد از غروب آفتاب، جشنواره‌های تفریحی متعددی در سواحل آنتالیا برگزار می‌شود. اگر در فصل بهار به آنتالیا سفر کنید، حسابی لذت خواهید برد. اگر تحمل هوای گرم را ندارید، در فروردین و اردیبهشت یا همان ماه‌های مارس و آوریل به آنتالیا سفر کنید.

آب و هوای آنتالیا در تابستان

تابستان‌های آنتالیا گرم و سوزان است و دمای هوا به 39 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد؛ اما اغلب گردشگران این فصل را برای سفر به آنتالیا ترجیح می‌دهند. البته تفریح‌های ساحلی متنوع و فستیوال‌های رنگارنگ تابستانی نیز در جذب توریست‌ها از سراسر دنیا بسیار موثر هستند. اگر تحمل گرما برایتان دشوار نیست و از حضور در شلوغی لذت می‌برید، حتما در فصل تابستان سری به آنتالیا بزنید. در مرداد ماه  گرمای هوا به اوج رسیده اما آب و هوای آنتالیا در شهریور رو به خنک شدن می‌رود. برای افرادی که از گرمای تابستان فراری هستند، اواخر شهریور زمان خوبی برای تفریح در این شهر ساحلی و زیبا است.

آب و هوای آنتالیا در پاییز

میانگین دمای هوای آنتالیا در فصل پاییز بین 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. با فرا رسیدن ماه مهر و فاصله گرفتن از گرمای تابستان، درجه حرارت هوا و شدت رطوبت آن به‌تدریج کم می‌شود. اگرچه همچنان حال‌وهوای سفر در آنتالیا جریان دارد؛ اما تعداد توریست‌ها تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند و شهر جان دوباره می‌گیرد. آب و هوای آنتالیا در مهر ماه فوق‌العاده است؛ چرا که آب دریا همچنان دمای مناسبی برای شنا و سایر تفریح‌های آبی دارد و هنوز خبری از بارندگی‌های شدید نیست.

علاوه‌بر آب و هوای مناسب، پاییز بهترین زمان خرید در آنتالیا است. در این فصل جشنواره‌های خرید بسیاری در سطح شهر برگزار می‌شود و همه اجناس از تخفیف خوبی برخوردار هستند. اگر در ماه‌های مهر، آبان و به‌ویژه آذر به آنتالیا سفر کردید، از مراکز خرید این شهر غافل نشوید.

نمایی از شهر آنتالیا

نمایی از شهر آنتالیا

آب و هوای آنتالیا در زمستان

دمای هوای آنتالیا در روزهای زمستانی بین ۱۳ تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد است و در شب به صفر نزدیک می‌شود؛ اما کمتر زمانی به منفی صفر می‌رسد. بارش باران نیز در زمستان بیشتر از هر فصل دیگری است؛ اما شهروندان آنتالیا به‌ندرت شاهد بارش برف هستند. در این فصل گردشگران کمتری به آنتالیا سفر می‌کنند؛ زیرا آب و هوای لارا آنتالیا و سایر سواحل این شهر رو به سردی می‌رود و دیگر برای شنا و فعالیت‌های آبی مناسب نیست.

شاید امکانات برای شنا، حمام آفتاب و غواصی در زمستان فراهم نباشد؛ اما بازدید از آثار تاریخی، پیاده‌روی در بافت قدیمی شهر و قایق‌سواری در روزهای زمستانی آنتالیا، حال‌وهوای جالبی دارد. اگر اواخر دی ماه به این شهر سفر کنید، با فضای کریسمسی آنتالیا و تخفیف‌های ویژه برندهای مطرح دنیا مواجه خواهید شد. با گرم‌تر شدن آب و هوای آنتالیا در اسفند ماه و نزدیک شدن به فصل بهار نیز دوباره موج عظیم گردشگران به این شهر آغاز می‌شود.

تصویری از یک هتل در منطقه لارا

تصویری از یک هتل در منطقه لارا آنتالیا

بهترین زمان سفر به آنتالیا

از اواسط فروردین تا اوایل آبان، بهترین زمان سفر به آنتالیا است. گردشگران در این بازه زمانی و بیشتر در فصل تابستان به آنتالیا سفر می‌کنند. تفریح‌های ساحلی و فستیوال‌های هیجان‌انگیزی که در بهار و تابستان برگزار می‌شوند از دلایل اصلی سفر به این شهر دوست‌داشتنی به شمار می‌روند. اگر علاقه‌ای به شلوغی ندارید، اوایل بهار یا پاییز به آنتالیا سفر کنید. آب و هوای آنتالیا در فروردین و آبان ماه بسیار معتدل است؛ اما گردشگران کمی در این ماه‌ها در سطح شهر دیده می‌شوند. پس در کمال آرامش می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر بازدید کنید و از قدم زدن کنار ساحل یا شنا در آب‌های آرام لذت ببرید.

ارزان ترین زمان سفر به آنتالیا

زمستان، آف سیزن آنتالیا است. یعنی تعداد مسافران در این فصل کم می‌شود؛ در نتیجه قیمت بلیط، هزینه اقامتگاه و قیمت تورهای مسافرتی کاهش پیدا می‌کند و شما می‌توانید یک سفر اقتصادی به آنتالیا داشته باشید. اگرچه زمستان‌های آنتالیا پر‌بارش است و دمای آب دریا برای شنا مناسب نیست؛ اما زمان مناسبی برای گشت‌وگذار در بناهای تاریخی و کوچه‌های قدیمی شهر است. همچنین خلوت بودن شهر نیز از مزایای سفر زمستانی به آنتالیا محسوب می‌شود. لباس‌های گرم خود را بپوشید و از سفر لذت ببرید.

گران ترین زمان سفر به آنتالیا

اگر بودجه کافی ندارید، از خرداد تا مهر به آنتالیا سفر نکنید. در های سیزن، همه گردشگران از سراسر دنیا به آنتالیا می‌آیند؛ به همین دلیل قیمت اقامتگاه‌ها و تورها سر‌به‌فلک می‌کشد. در این زمان، آب و هوای بلک آنتالیا، به عنوان یکی از توریستی ترین مناطق شهر، اگرچه گرم است، اما این گرما مانع حضور گردشگران در این منطقه نمی‌شود. ساحل‌ها و پارک‌های آبی در این بازه زمانی مملو از جمعیت هستند و گردشگران بسیاری در هر گوشه از شهر دیده می‌شوند. فستیوال‌های تابستانی، تفریح‌های شبانه و ورزش‌های آبی، از دلایل مهم محبوبیت آنتالیا در بهار و تابستان به شمار می‌روند. طبق آمارهای به دست آمده، گردشگران در این دو فصل، علی‌رغم پرداخت هزینه‌های کلان، اوقات بسیار خوبی را در آنتالیا سپری می‌کنند.

تصویری از یک هتل در بلک آنتالیا

نمایی از یک هتل در منطقه بلک آنتالیا

بهترین زمان را برای سفر به آنتالیا انتخاب کنید

در این مقاله به بررسی اب و هوای انتالیا در فصل‌های مختلف پرداختیم. آب و هوا، جمعیت توریست‌ها و قیمت اقامتگاه‌ها و خدمات، همگی در انتخاب زمان مناسب برای مسافرت، تاثیرگذار هستند. حالا که اطلاعات کافی در اختیار دارید، به‌راحتی می‌توانید بهترین زمان سفر به این شهر ساحلی را با توجه به بودجه و سلیقه خود انتخاب کنید. همین حالا تور آنتالیا را از آژانس مسافرتی دانیار سفر خریداری کنید تا خاطره سفری به یاد ماندنی در کنار تیمی حرفه‌ای و با تجربه رقم بزنید.

سؤالات متداول:

۱- آب و هوای آنتالیا چگونه است؟

آب و هوای آنتالیا به‌طور کلی مدیترانه‌ای است. یعنی زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم و مرطوبی دارد. دما هوا در این شهر تا ۳۹ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود و به‌ندرت به منفی صفر نزدیک می‌شود.

۲- بهترین فصل سفر به آنتالیا چه زمانی است؟

بهترین فصل سفر به آنتالیا از فروردین تا اوایل آبان است. در این بازه زمانی به‌راحتی می‌توانید از تفریح‌های آبی و ساحلی استفاده کنید و به بازدید جاذبه‌های تاریخی بروید.

۳- آب و هوای آنتالیا در دی ماه چگونه است؟

میانگین دمای هوای شهر آنتالیا در دی ماه بین ۵ تا ۱۰ درجه و میزان بارندگی بسیار است.