راهنمای سفر به کیش با ماشین شخصی

جستجو در مجله گردشگری

راهنمای سفر 23 مهر ، 1403 5 دقیقه

سفر به جزیره کیش با خودرو شخصی یکی از تجربیات منحصربه‌فردی است که قطعاً برای علاقه‌مندان به ماجراجویی جذاب خواهد بود. اگر این نوع از سفر را برای دیدن این جزیره انتخاب کنید، می‌توانید از مناظر جاده‌ای در کنار مناظر دریایی لذت ببرید و در نهایت با ورود به این جزیره زیبا، به گشت‌وگذار و کاوش در کیش زیبا بپردازید. سفر به کیش با ماشین شخصی به شما این امکان را می‌دهد که با انعطاف‌پذیری بیشتری برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید و همچنین درگیر محدودیت‌های سیستم حمل‌ونقل عمومی هم نخواهید شد. با این حال، برای سفر به کیش با ماشین شخصی باید با قوانین خاص این منطقه آزاد آشنا باشید. به همین جهت در این مقاله قصد داریم راهنمای سفر به کیش با ماشین شخصی را به طور کامل در اختیار شما قرار دهیم.

بهترین مسیر برای رفتن به کیش با ماشین شخصی

نحوه سفر به کیش با ماشین شخصی به شهر مبدأ شما بستگی دارد. اگر مبدأ سفر را تهران در نظر بگیریم، بهترین مسیری که می‌توانید برای سفر به کیش با ماشین شخصی انتخاب کنید به ترتیب از شهرهای قم، کاشان، اصفهان، شهرضا و شیراز می‌گذرد. در نهایت باید خود را به یکی از سه بندر چارک، آفتاب یا لنگه برسانید. فرقی نمی‌کند کدام بندر را انتخاب کنید، از هر سه بندر می‌توانید با کشتی‌های حمل خودرو، ماشینتان را به جزیره کیش ببرید. این مسیر به چند لحاظ مناسب‌ترین راه برای رسیدن به کیش است: اول اینکه کوتاه‌ترین راه تا یکی از این سه بندر است و دوم اینکه در طول مسیر می‌توانید از شهرهایی مانند اصفهان و شیراز هم دیدن کنید.

خیابان های کیش

خیابان‌های کیش

مزایا و معایب سفر به کیش با ماشین شخصی

سفر به کیش با ماشین شخصی اگرچه جذاب، ماجراجویانه و هیجان‌انگیز است اما بسته به شرایط شما ممکن است مزایا و معایبی هم داشته باشد. به همین جهت اول باید همه جوانب را در نظر بگیرید و بعد سفر خود را شروع کنید. برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب سفر به کیش با خودروی شخصی عبارت‌اند از:

مزایای سفر به کیش با ماشین شخصی

۱- اولین مزیتی که این نوع سفر دارد، عبور از شهرهای گردشگری معروفی است که قبلاً اشاره کردیم. با توجه به اینکه برنامه‌ریزی زمان سفر دست خودتان است، می‌توانید در هر کدام از این شهرها توقف کنید و از دیدن جاذبه‌های آن‌ها لذت ببرید.

۲- یکی از جذابیت‌های سفر زمینی به کیش، تجربه یک سفر دریایی لذت‌بخش با لندیگراف است. تصور کنید هم‌زمان می‌توانید یک سفر دریایی را همراه با خودروی خود تجربه کنید.

۳- یکی از مزیت‌های اقتصادی سفر با خودرو به کیش، صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به حمل و نقل است؛ بنابراین مجبور نیستید زمان و هزینه خود را صرف رفت و آمد با تاکسی کنید.

۴- یکی دیگر از خوبی‌های سفر با ماشین شخصی این است که می‌توانید هر ساعت هر کجا که بخواهید، بروید؛ بنابراین گشت و گزار شما در کیش محدود به ساعت خاصی نمی‌شود.

۵- اگر به خرید علاقه داشته باشید، قطعاً دوست ندارید با محدودیت اضافه بار روبرو شوید. سفر به کیش با ماشین شخصی این مزیت را دارد که بدون نگرانی از این موضوع به خریدکردن بپردازید.

شهر شیراز

شهر شیراز؛ یکی از شهرهای دیدنی در مسیر زمینی سفر به کیش

معایب سفر به کیش با ماشین شخصی

۱- یکی از مهم‌ترین مواردی که در سفر با خودرو باید بدانید، این است که مسافت طولانی و سپری کردن ساعات زیاد در جاده‌هایی که ممکن است شرایط مناسبی هم نداشته باشند، خسته‌کننده است. هر چه شهر محل سکونت شما به شمال کشور نزدیک‌تر باشد، بیشتر باید به این موضوع توجه کنید، به خصوص اگر برای یک سفر خانوادگی همراه با کودکان یا افراد میانسال برنامه‌ریزی کرده‌اید.

۲- حتی اگر قبل از سفر خودروی خود را به طور کامل بررسی کرده باشید، باز هم این احتمال وجود دارد که در طول جاده ماشین شما دچار نقص فنی شود. این موضوع علاوه بر اینکه شما را مجبور به پرداخت هزینه تعمیرات می‌کند، وقت شما را هم می‌گیرد و از همه مهم‌تر باعث می‌شود لذت کاملی از سفر خود تجربه نکنید.

۳- اگر وقت محدودی برای سفر کردن دارید، اصلاً به سفر زمینی به کیش فکر هم نکنید. بهترین کار این است که با هواپیما به کیش سفر کنید. علاوه بر این اگر سفر شما به گونه‌ای پیش رود که روزهای تعطیل یا پایان هفته به یکی از سه بندری که قبلاً گفتیم برسید، مجبور می‌شوید که ساعت‌ها در صف‌های طولانی لندیگراف منتظر بمانید.

۴- جزیره کیش قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای رانندگی نسبت به سایر نقاط کشور دارد. اگر با این قوانین آشنا نباشید، ممکن است سفر با خودرو برای شما چالش‌برانگیز باشد و مجبور به پرداخت جریمه‌ شوید.

مدارک لازم جهت ورود خودرو به جزیره کیش

یکی از بخش‌های مهم در راهنمای سفر به کیش با ماشین شخصی مدارک لازم برای ورود خودرو به داخل جزیره است. برای اینکه بتوانید ماشین خود را به جزیره کیش ببرید، به مدارک مختلفی نیاز دارید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. همراه داشتن این مدارک سبب می‌شود که با اطمینان خاطر برای لندیگراف خودرویتان اقدام کنید

  • برگه کاپوتاژ یا برگه مجوز خروج گمرکی
  • اصل و کپی کارت خودرو
  • معاینه فنی خودرو
  • گواهینامه

 سفر با ماشین از تهران به کیش 

اگر قصد دارید با ماشین خود از تهران به کیش سفر کنید، اول از همه باید بدانید که مسیر طولانی را باید پشت سر بگذارید. برای اینکه از تهران به جزیره کیش بروید، بندر چارک نسبت به بنادر آفتاب و لنگه بهتر است. با توجه به اینکه فاصله تهران تا بندر چارک حدود 1400 کیلومتر است، حدود 16 تا 18 را باید در مسیر طی کنید. در طول مسیر، از شهرهایی مانند قم، کاشان، اصفهان، یاسوج و شیراز عبور خواهید کرد که هم برای استراحت مناسب هستند و هم می‌توانید در آن‌ها توقف کنید و از دیدن جاذبه‌های آن‌ها بهره‌مند شوید. پس از رسیدن به بندر چارک، می‌توانید با لندیگراف ماشینتان را به جزیره کیش منتقل کنید. البته خودتان هم می‌توانید با لندیگراف وارد این جزیره شوید.

مسیر تهران تا کیش روی نقشه

مسیر تهران تا کیش روی نقشه

سفر به کیش با ماشین از اصفهان 

اگر قصد دارید از اصفهان حرکت کنید و سفر زمینی به کیش با ماشین شخصی را تجربه کنید، از سه مسیر می‌توانید خود را به بندرعباس و سپس جزیره کیش برسانید. هرکدام از این مسیرها یا از شیراز عبور می‌کنند و یا از یزد؛ بنابراین این شانس را دارید که در مسیر خود از جاذبه‌های این شهرها هم دیدن کنید. این سه مسیر که هر کدام جذابیت‌های خاصی دارند، عبارت‌اند از:

  • مسیر اول که از شهرضا، صفاشهر، شهر بابک و سیرجان عبور می‌کند، سرراست‌ترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به بندرعباس است. طول این مسیر حدود 931 کیلومتر است و بدون توقف باید 15 ساعت رانندگی کنید تا به بندرعباس برسید.
  • در مسیر دوم از یزد و سپس سیرجان و هرمزگان عبور خواهید کرد؛ بنابراین می‌توانید در شهر کویری یزد توقف کنید و از جذابیت‌های متعدد آن مثل بادگیرها لذت ببرید. برای اینکه از این مسیر به بندرعباس برسید، باید حدود 977 کیلومتر را طی کنید. در این مسیر کمی بیشتر در راه خواهید بود و بدون توقف باید حدود 16 ساعت رانندگی کنید.
  • مسیر سوم نسبت به دو مسیر دیگر طولانی‌تر است، اما چون از شیراز، از فسا و سروستان عبور می‌کند، این شانس را به شما می‌دهد که از طبیعت زیبای یاسوج لذت ببرید و از جاذبه‌های گردشگری شیراز دیدن کنید. طول این مسیر حدود 1077 کیلومتر است و باید 18 ساعت بدون توقف رانندگی کنید تا به بندرعباس برسید.

مسیر اصفهان تا کیش روی نقشه

    مسیر اصفهان تا کیش روی نقشه

    سفر به کیش با ماشین از شیراز 

    یکی دیگر از مسیرهای محبوب در میان مسافران که در راهنمای سفر به کیش با ماشین شخصی قصد بررسی آن را داریم، سفر از مبدأ شیراز است. اگر قصد دارید با خودرو شخصیتان از شیراز به جزیره کیش سفر کنید، از چند مسیر می‌توانید سفر خود را شروع کنید که هر کدام به نوعی جذاب هستند.

    • مسیر اول که حدود 571 کیلومتر است، به ترتیب از بزرگراه‌های شیراز-جهرم، جهرم-لار و لار-بندرعباس می‌گذرد. اگر این مسیر انتخاب شما بود، خود را برای 6 ساعت رانندگی بدون توقف آماده کنید. این مسیر سریع‌ترین راه رسیدن به بندرعباس و سپس کیش است.
    • مسیر دوم کمی طولانی‌تر از مسیر اول است و طول آن به 588 کیلومتر می‌رسد. برای سفر به کیش از این مسیر باید حدود 7 ساعت بدون توقف رانندگی کنید. این مسیر از جاده کوار شروع می‌شود و بعد به بزرگراه شیراز-جهرم می‌رسد. پس از آن باید از بزرگراه جهرم به سمت لار و در نهایت به سوی بندرعباس حرکت می‌کنید.
    • این مسیر که نسبت به دو مسیر قبلی طولانی‌تر است، طول آن به حدود 684 کیلومتر می‌رسد. اگر دوست دارید در حین سفر از شهر کرمان و جاذبه‌های آن دیدن کنید، این مسیر مناسب شما است. برای رسیدن به بندرعباس از این مسیر باید بدون توقف تقریباً 8 ساعت را در جاده‌ها سپری کنید. در این مسیر به ترتیب از سیرجان، حاجی‌آباد و گهکم عبور می‌کنید و بعد از طریق بزرگراه خلیج فارس به بندرعباس خواهید رسید.

    مسیر شیراز تا کیش روی نقشه

      مسیر شیراز تا کیش روی نقشه

      سفر با ماشین از قشم به کیش 

      از آنجا که قشم و کیش هر دو جزیره هستند، هیچ جاده‌ای بین این دو وجود ندارد. از این رو برای سفر به کیش از قشم، باید ابتدا به بندر لافت که در قسمت شمال غربی جزیره قشم واقع شده و بروید. فاصله این بندر تا بندر آفتاب در کیش تقریباً 280 کیلومتر است. اگر تصمیم داشتید که با خودروی خود وارد کیش شوید، باید با لندیگراف، این مسیر را طی کنید که 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد.

      هزینه سفر به کیش با ماشین شخصی

      سفر به کیش با خودروی شخصی یکی از اقتصادی‌ترین روش‌های سفر به نگین خلیج فارس است. با این حال برای این سفر برخی هزینه‌های پیش روی شما شامل هزینه کاپوتاژ ماشین به کیش و هزینه لندیگراف یا حمل دریایی در مسیر رفت و برگشت است. برای اینکه بتوانید برآوردی از قیمت سفر به کیش با ماشین شخصی داشته باشید، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که عبارت‌اند از:

      هزینه لندیگراف و حمل دریایی خودرو به کیش

      یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی که باید برای سفر به کیش با خودروی شخصی در نظر بگیرید، هزینه حمل خودرو با لندیگراف است. هزینه لندیگراف از بندر آفتاب معادل ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ازای هر خودرو در مسیر رفت و برگشت است. برای لندیگراف خودرو از بندر چارک هم باید ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر خودرو در مسیر رفت و برگشت هزینه کنید. لندیگراف از بندر لنگه هم تنها در ایام عید نوروز انجام می‌شود و بنابراین قیمت مشخصی ندارد.

      برای اینکه خود را از یکی از دو بندر آفتاب یا چارک به کیش برسانید باید برای استفاده از شناورهای دریایی حدود 240 تا 250 هزار تومان به ازای هر نفر بپردازید.

      لندیگراف و حمل دریایی خودرو به کیش

      لندیگراف و حمل دریایی خودرو به کیش

      هزینه بنزین

      یکی دیگر از بخش‌هایی که هزینه سفر به کیش با خودرو شخصی را شامل می‌شود، هزینه بنزین است. بد نیست پیش از شروع سفر خود، باتوجه به مسافت پیش رو تخمینی از هزینه بنزین داشته باشید.

       قوانین ممنوعیت ورود خودرو به کیش 

      برای اینکه بتوانید با خودروی خود وارد کیش شوید، باید با قوانین ورود خودرو به این جزیره که درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد، آشنا باشید:

      • مدل ماشین برای ورود به کیش سال 1403 یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید. ورود خودروهایی مانند پراید، پیکان، ون، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و وانت به جزیره کیش به خصوص در تعطیلات ممنوع است.
      • ورود خودروهایی با عمر بیش از ۱۰ سال به این جزیره ممنوع است.
      • تعداد سرنشینان ماشین نباید بیش از حد مجاز باشد.
      • خودروی شما نباید باربند داشته باشد.
      • خودروهای شخصی تنها اجازه ۱۰ روز تردد در این جزیره دارند. پس از این مدت اگر باز هم خواستید در این جزیره بمانید باید از طریق اداره گمرک مجوز خود را تمدید کنید. در غیر این صورت به ازای هر یک روز اقامت غیرمجاز، جریمه خواهید شد. حداکثر مدت‌زمان تردد در کیش ۲ ماه است. پس از آن باید خودرو را از جزیره خارج کنید. اگر بخواهید دوباره با همین خودرو وارد کیش شوید، باید یک سال صبر کنید.

      قوانین راهنمایی‌ و رانندگی در کیش

      قوانین رانندگی در کیش به طور قابل‌توجهی متفاوت از سایر نقاط کشور است و شاید برای کسانی که به این جزیره می‌آیند تا حد زیادی سخت‌گیرانه هم باشد. آشنایی با این قوانین سبب می‌شود که با خیال راحت بتوانید در کیش رانندگی کنید و از سفر خود لذت ببرید. برخی از مهم‌ترین قوانین راهنمایی و رانندگی در جزیره کیش موارد زیر هستند:

      • با توجه به قوانین جزیره کیش اگر خودروی شما کثیف باشد، جریمه خواهید شد؛ بنابراین قبل از اینکه برای لندیگراف اقدام کنید، خودروی خود را تمیز کنید.
      • در صورت عبور عابر پیاده از خط عابر پیاده، راننده موظف است که کامل توقف کند.
      • پرتاب زباله و ته سیگار از خودرو به بیرون ممنوع است و انجام آن منجر به جریمه خواهد شد.
      • حداکثر سرعت در خیابان‌های کیش 60 کیلومتر و در جاده‌های خارج از شهر 80 کیلومتر است. اگر با سرعت بیشتری رانندگی کنید، جریمه خواهید شد.
      • قبل از گردش به چپ یا راست، باید از 100 متر قبل‌تر راهنما بزنید.
      • بوق زدن در همه جای کیش ممنوع است.
      • دنده‌عقب رفتن در کیش ممنوع است و در صورت تخلف باید جریمه سنگینی بپردازید.
      • انجام حرکات آکروباتیک مانند لایی کشیدن منجر به توقیف خودرو به مدت 48 ساعت می‌شود.
      • رانندگی در فضای سبز، کنار سواحل و پیست‌های دوچرخه‌سواری ممنوع است.

      قوانین رانندگی در کیش

        رانندگی در جزیره کیش

        تجربه‌ای منحصربه‌فرد از سفر به کیش با ماشین شخصی

        سفر به کیش با خودرو یکی از روش‌های جذاب و البته مقرون‌به‌صرفه گشت و گذار در این جزیره است. از آنجا که این نوع سفر چالش‌های خاصی دارد، در مقاله «راهنمای سفر به کیش با ماشین شخصی» به آنچه لازم است بدانید، اشاره کنیم تا با خیال راحت برای شروع سفر خود برنامه‌ریزی کنید. در این راستا سعی کردیم بهترین مسیر رسیدن به کیش را از شهرهای مهم بررسی کنیم. در ادامه به توضیح مدارک و شرایط رانندگی در این جزیره پرداختیم تا با خیال راحت از رانندگی در کیش لذت ببرید. به طور کلی، سفر به کیش با ماشین شخصی تجربه‌ای جذاب و ماجراجویانه است، به شرطی که با قوانین ورود به این منطقه آزاد آشنا باشید. فراموش نکنید که یکی از آسان‌ترین راه‌های سفر به جزیره، رزرو تور کیش از آژانس مسافرتی دانیار سفر است. با خرید این تور به صورت اقساطی این امکان را دارید تا با قیمتی مناسب به همراه توری حرفه‌ای به جزیره سفر کنید.

        سؤالات متداول:

        ۱- هزینه‌های سفر به کیش با ماشین شخصی چقدر است؟

        این هزینه به عوامل مختلفی از جمله فاصله شهر مبدأ تا کیش، مصرف سوخت خودرو، هزینه لندیگراف و ... بستگی دارد.

        ۲- تجربه سفر به کیش با ماشین چگونه است؟

        اگر اهل سفرهای ماجراجویانه باشید، قطعاً تجربه خوبی کسب خواهید کرد اما اگر طولانی شدن زمان سفر برای شما خسته‌کننده است، این روش سفر برای شما مناسب نخواهد بود.